INTERTEXTUALITY OF POST-MODERNIST TEXT (BY THE MATERIAL OF TATYANA TOLSTAYA’S SHORT STORY “RIVER OKKERVIL”)
Abstract
The article deals with a number of problems related to the theory of intertextuality. An analysis of the artistic features of Tatyana Tolstaya’s short story “River Okkervil” made it possible to conclude that the orientation towards contextuality is a categorical feature of the post-modernist text. It is revealed that the most frequent and functional precedent texts in the considered work of verbal creativity are works of the Russian classical literature, as well as romances and sculptural monuments.
References
- Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 2002. Т. 6. Работы 1960-1970 гг. С. 3-464.
- Богданова О. В., Богданова Е. А. «Петербургский текст» Татьяны Толстой (мотивный комплекс рассказа «Река Оккервиль») // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2016. № 4 (36). С. 150-155.
- Болтнева Н. А., Иванова И. П. Цитата как код текстов культуры // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 8 (62): в 2-х ч. Ч. 2. С. 49-52.
- Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Изд-во ЛКИ, 2010. 246 с.
- Толстая Т. Н. Река Оккервиль // Толстая Т. Н. Не кысь. М.: Эксмо, 2006. С. 244-256.
- Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект-Пресс, 2002. 543 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: October 1, 2017.
Keywords
- Т. Толстая
- контекст
- интертекстуальность
- цитата
- реминисценция
- T. Tolstaya
- context
- intertextuality
- quotation
- reminiscence
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC