• Original research article
  • October 1, 2017
  • Open access

BIOCOGNITIVE ONTOLOGY OF GRAMMATICAL CATEGORIES AND SYNTACTICAL CONSTRUCTIONS

Abstract

The article undertakes an attempt to approach an understanding of grammar of natural language in the light of biocognitive and bio-socio-cultural theory of human development. Thereby it is stated that the knowledge of grammar and grammatical categories is not that of syntactical constructions, forms or rules, but a cognitive routine (knowledge-action) based on the confidence of an organism in the effective adaptation to the changes of the linguistic and socio-cultural environment by means of changes in its own linguistic behavior, or combinatory and transformational modifications of lexical resources 'stored in memory'.

References

  1. Архипов И. К. Взаимодействие речевого поведения и системы язык: как возникает язык на уровне речи // Когнитивные исследования языка. 2012. № 12. С. 489-500.
  2. Архипов И. К. Слова и синтаксические конструкции // Слово в предложении: коллективная монография / под ред. Л. М. Ковалевой (отв. ред.), С. Ю. Богдановой, Т. И. Семеновой. Иркутск: ИГЛУ, 2010. С. 64-83.
  3. Бехтерева Н. П. О мозге человека. Размышления о главном. СПб.: Нотабене, 1994. 244 с.
  4. Болдырев Н. Н., Магировская О. В. Языковая репрезентация основных уровней познания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2009. № 2. С. 7-16.
  5. Брудный А. А. Значение слова и психология противопоставлений // Семантическая структура слова. М.: Наука, 1971. С. 19-27.
  6. Бурлак С. А. Происхождение языка: факты, исследования, гипотезы. М.: Астрель: Corpus, 2011. 464 c.
  7. Дружинин А. С. Знаковая сущность грамматической конструкции // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 5. С. 210-214.
  8. Капра Ф. Паутина жизни. Новое научное понимание живых систем / пер. с англ. под ред. В. Г. Трилиса. К.: София; М.: ИД «София», 2003. 336 с.
  9. Кравченко А. В. От языкового мифа к биологической реальности: переосмысляя познавательные установки языкознания. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2013. 388 с.
  10. Кравченко А. В. «Репрезентация мыслительных структур в языке» как тема научного дискурса // Когнитивные исследования языка. 2012. № 12. С. 205-212.
  11. Матурана У., Варела Ф. Древо познания / пер. с англ. Ю. А. Данилова. М.: Прогресс-Традиция, 2001. 224 с.
  12. Фурс Л. А. Синтаксически репрезентируемые концепты: дисс. … д. филол. н. Тамбов, 2004. 370 с.
  13. Cowley S. J. Taking a Language Stance // Ecological Psychology. 2011. Vol. 23. Issue 3. P. 5-25.
  14. Druzhinin A. S. Towards a Biocognitive Understanding of Grammar // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 8 (62). Ч. 1. С. 110-112.
  15. Frisina W. G. The Unity of Knowledge and Action: Toward a Nonrepresentational Theory of Knowledge. N. Y.: SUNY Press, 2002. 280 p.
  16. McGee K. Enactive Cognitive Science. Part 1. Background and Research Themes // Constructivist Foundations. 2005. Issue 1 (1). P. 19-34.

Author information

Andrei Sergeevich Druzhinin

MGIMO University

About this article

Publication history

  • Published: October 1, 2017.

Keywords

  • аутопоэзис
  • когниция
  • грамматические категории
  • синтаксические конструкции
  • когнитивная привычка
  • знание-как-действие
  • autopoesis
  • cognition
  • grammatical categories
  • syntactical constructions
  • cognitive routine
  • knowledge-action

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)