• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

MOTIVES AND MOTIVATORS IN THE STRUCTURE OF FRAME (BY THE EXAMPLE OF THE MORAL NOTION “GREED”)

Abstract

The article describes the experimental psycholinguistic methods of revealing the motive and motivators in the structure of the frame, as well as the psychological methods of identifying the basic motive as psychological stability to the preservation of the sphere of favorable life activity. The results of questioning in groups of hearing and hearing-impaired teenagers are presented, the peculiarities of intellectual markers which are typical for the motives and motivators in each group of the respondents are ascertained. To identify the motives and motivators in the structure of the frame the methods of frame analysis are used. The revealed motives and motivators allow pointing out the dependence of the acquired stereotypes of adolescents’ behaviour on the environment. The obtained data on the identification of the basic motive have led to the conclusion that the group of hearing-impaired teenagers has a weaker attitude to the preservation of the sphere of favorable life activity and does not always realize the need to preserve this sphere.

References

  1. Величина и сила коэффициента корреляции [Электронный ресурс] // Математическая статистика для психологов. URL: http://statpsy.ru/correlation/velicina/ (дата обращения: 11.08.2017).
  2. Власов М. Жадность [Электронный ресурс] // Психология человека. Сайт Максима Власова. URL: http://psichel.ru/ zhadnost/ (дата обращения: 07.09.2017).
  3. Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково- словообразовательный [Электронный ресурс]. URL: http://www.classes.ru/all-russian/russian-dictionary-Efremova-term-17096.htm (дата обращения: 10.08.2017).
  4. Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. СПб.: Питер, 2002. 512 с.
  5. Колодина Н. И. Структурированность понятия «честность» во фрейме «поступать честно» в сознании слабослышащих и слышащих подростков // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 5. С. 146-166.
  6. Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы и эмоции // Психология мотивации и эмоций / под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, М. В. Фаликман. М.: АСТ; Астрель, 2009. С. 47-66.
  7. Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Питер, 2012. 352 с.
  8. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М.: Азбуковник, 1999. 944 с.
  9. Формула коэффициента корреляции Пирсона [Электронный ресурс] // Математическая статистика для психологов. URL: http://statpsy.ru/pearson/formula-pirsona/ (дата обращения: 11.08.2017).
  10. Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.

Author information

Nina Ivanovna Kolodina

Voronezh State Pedagogical University

Svetlana Petrovna Duvanova

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • психолингвистическая и психологическая методики
  • выявление мотива и мотиваторов в структуре фрейма
  • слышащие и слабослышащие учащиеся
  • особенности мотива и мотиваторов, характерные для слышащих и слабослышащих подростков
  • psycholinguistic and psychological methods
  • identification of motive and motivators in the structure of frame
  • hearing and hearing-impaired students
  • peculiarities of motive and motivators, typical for hearing and hearing-impaired teenagers

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)