• Original research article
  • November 1, 2017
  • Open access

THE FIGURE OF THE OBSERVER AS A KEY FACTOR IN THE SEMANTIC INTERPRETATION OF TENSES IN THE ENGLISH GRAMMAR CLASSROOM

Abstract

Today’s system of teaching English grammar at the stage of explication is based mostly on the principles of logical and structural-semantic analysis, which does not always help the learner to understand the essence of the target grammar unit. The article propounds ways of improving English tenses instruction with the help of analyzing such an important cognitive factor of language and discourse as the figure of Observer.

References

  1. Архипов И. К. Язык и языковая личность. СПб.: Книжный дом, 2008. 248 с.
  2. Булыгина Т. В., Шмелев А. Д. Пространственно-временная локализация как суперкатегория предложения // Вопросы языкознания. 1989. № 3. С. 51-61.
  3. Кравченко А. В. Язык и восприятие. Когнитивные аспекты языковой категоризации. Иркутск: Изд-во ИГУ, 1996. 160 с.
  4. Мелиг X. Р. Семантика предложения и семантика вида в русском языке (к классификации глаголов Зино Вендлера) // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 15. С. 227-249.
  5. Телин Н. Б. Вид и способ действия в русском языке // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 15. С. 250-260.
  6. Alexander L. G. Longman English Grammar. Harlow, Essex: Pearson; Longman, 2001. 362 p.
  7. Longman Dictionary of Contemporary English. 5th ed. Harlow, Essex: Pearson; Longman, 2009. 2112 p.
  8. Maturana H. R. Reality: The Search for Objectivity or the Quest for a Compelling Argument // The Irish Journal of Psychology. 1988. Vol. 9 (1). P. 25-82.
  9. Radden G., Dirven R. Cognitive English Grammar (Cognitive Linguistics in Practice 2). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2007. 388 p.

Author information

Andrei Sergeevich Druzhinin

MGIMO University

Svetlana Andreevna Pesina

Saint Petersburg University of the Humanities and Social Sciences; Saint Petersburg University; Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: November 1, 2017.

Keywords

  • обучение грамматике
  • биология познания
  • фигура Наблюдателя
  • биокогнитивный подход
  • энактивизим
  • видовременные глагольные формы
  • категория вида и времени
  • teaching grammar
  • biology of cognition
  • figure of Observer
  • biocognitive approach
  • enactivism
  • aspect-tense verb forms
  • category of tense and aspect

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)