• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

TEACHING ENGLISH HISTORICAL DISCOURSE TO SENIOR PUPILS OF GYMNASIA OF SOCIAL AND HUMANITIES PROFILE ON THE BASIS OF INTEGRATING ACADEMIC DISCIPLINES “ENGLISH LANGUAGE” AND “HISTORY OF RUSSIA”

Abstract

The article examines the problem of teaching English historical discourse to senior pupils of gymnasia of socio-humanitarian profile. The integration within the elective course of the basic and profile subjects “English Language” and “History” represents one of the basic vectors of linguistic education development and presupposes the integrity of educational, developmental and pedagogical learning objectives with the accent on the formation of senior pupils’ personality, their spiritual development, awareness of national and cultural identity.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Борунова Е. Б. О межпредметной интеграции «химия - английский язык» при обучении химии в средней школе // Наука и школа. 2010. № 3. С. 89-90.
  3. Борунова Е. Б., Перевозчикова Н. В., Сипатова И. М. О реализации межпредметных связей химии с английским языком // Химия в школе. 2010. № 1. С. 26-35.
  4. Гетманская А. В. Формирование лингвокультуроведческой компетенции на основе интегрированного курса «английский язык и мировая художественная культура»: элективный курс для школ с углубленным изучением английского языка и неязыковых вузов: дисс. … к. пед. н. СПб., 2003. 257 с.
  5. Дьяченко М. В. Формирование методической компетенции студентов педагогических вузов для создания и проведения интегрированного курса «Иностранный язык + Экология» на материале английского языка: дисс. … к. пед. н. М., 2004. 228 с.
  6. Интегрированное обучение [Электронный ресурс]. URL: http://dic.academic.ru/dic.nsf/ruwiki/1304754 (дата обращения: 01.09.2017).
  7. Лукьяненко Н. Г. Интегрированная модель обучения информатике и английскому языку в условиях информационной образовательной среды школ Крайнего Севера: дисс. … к. пед. н. Омск, 2007. 181 с.
  8. Мясников А. Л. ХХ век. 1917-1953 годы. Время великих ожиданий. М.: Вече, 2015. 496 с.
  9. О национальной доктрине образования в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Постановление Правительства Российской Федерации от 04.10.2000 г. № 751. URL: https://rg.ru/2000/10/11/doktrina-dok.html (дата обращения: 01.09.2017).
  10. Столба М. А. Элективный курс «Английский язык и основы экономических знаний» в системе профильного обучения на старшей ступени гимназии: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2009. 23 с.
  11. Щерба Л. В. Преподавание языков в школе: общие вопросы методики: учебное пособие. СПб.: Академия Филологического факультета СПбГУ, 2002. 148 с.
  12. Coyle D. Content and Language Integrated Learning: Motivating Learners and Teachers [Электронный ресурс] // The CLIL Teachers Toolkit: a classroom guide. URL: http://blocs.xtec.cat/clilpractiques1/files/2008/11/slrcoyle.pdf (дата обращения: 01.09.2017).
  13. Coyle D., Hood P., Marsh D. CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 170 p.
  14. Ewer J. R., Latorre G. A Course in Basic Scientific English. L.: Longman, 1969. 145 p.
  15. Hutchinson T., Waters A. English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach. Cambridge University Press, 1991. 183 p.
  16. Lackstrom J. E., Selinker L. Technical Rhetorical Principles and Grammatical Choice // TESOL Quarterly 7. 1973. P. 127-136.
  17. MacKenzie D., Curran M. W. A History of Russia, the Soviet Union and Beyond. 6th ed. Brooks/Cole, 2002. 776 p.
  18. Marsh D., Maljers A., Hartiala A.-K. Profiling European CLIL Classrooms - Languages Open Doors. Jyvaskyla: University of Jyvaskyla, 2001. 250 р.
  19. Neville P. A Traveller’s History of Russia and the USSR. 5th еd. N. Y. - Northampton: Interlink Books, 2006. 331 p.
  20. Swales J. M. Writing Scientific English Text. L.: Thomas Nelson and Sons, Ltd., 1971. 167 p.
  21. Trimble L. English for Science and Technology: a Discourse Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. 180 p.

Author information

Larisa Petrovna Tarnaeva

Saint Petersburg University

Ol'ga Gennad'evna Plekhova

Herzan State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • интегрированное обучение
  • профильное обучение
  • англоязычный исторический дискурс
  • элективный курс
  • образовательная, развивающая и воспитательная цели
  • дискурсивные умения
  • национально-культурная идентичность
  • integrated teaching
  • specialized teaching
  • English historical discourse
  • elective course
  • educational, developmental and pedagogical purposes
  • discursive skills
  • national and cultural identity

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)