• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

PRAGMATIC INFLUENCE OF ATTRIBUTIVE WORD-COMBINATIONS IN MEDIA DISCOURSE (BY THE EXAMPLE OF “COSMOPOLITAN” MAGAZINE)

Abstract

The article examines the peculiarities of attributive word-combination functioning by the material of English glossy women’s magazines. The texts of “features” thematic group and advertisements serve as research material. The author examines the structure of these word-combinations emphasizing the laconicism of construction under high level of informativeness. The basic functions of attributive groups and linguistic peculiarities of journalistic vocabulary are identified. Provided examples indicate the powerful pragmatic influence of attributive word-combinations on a recipient.

References

  1. Володина M. H. Язык СМИ - основное средство воздействия на массовое сознание [Электронный ресурс]: учебное пособие для вузов. URL: http://evartist.narod.ru/text12/03.htm (дата обращения: 09.10.2017).
  2. Добросклонская Т. Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ. М.: Флинта; Наука, 2008. 203 с.
  3. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Эксмо, 2005. 832 с.
  4. Оломская Н. Н. К вопросу о жанровой классификации медиадискурса // Научный диалог. 2013. № 5 (17). С. 250-259.
  5. Розенталь Д. Э., Кохтев Н. Н. Язык рекламных текстов. М.: Высшая школа, 1981. 125 с.
  6. Черменская С. М. Роль глянцевых журналов в формировании гендерных стереотипов современной женщины // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2006. № 6. С. 16-18.
  7. Cosmopolitan (UK). 2016. August.
  8. Cosmopolitan (UK). 2016. February.
  9. Cosmopolitan (USA). 2015. April.

Author information

Dar'ya Sergeevna Drobot

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • прагматическое воздействие
  • атрибутивные словосочетания
  • медиадискурс
  • тексты группы “features”
  • рекламный текст
  • языковые средства
  • pragmatic influence
  • attributive word-combinations
  • media discourse
  • texts of “features” thematic group
  • advertising text
  • linguistic means

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)