LINGUO-PRAGMATIC FORMULA OF FASHION-TEXT CREATION
Abstract
A text about fashion, which is an integral part of the fashion discourse, is examined in the article as an area of the directed influence on the addressee in order to change the views and attitudes of the latter. The hypothesis of this study is the idea that, as a pragmatic phenomenon, the fashion text reveals certain sets of speech acts, the use of which makes it possible for the author to achieve the perlocutionary effect in the fastest way. Thus the focus of this study is the discursive event of the text about fashion as a chain of speech acts serving to achieve a general idea of the text about fashion - information sharing and motivation.
References
- Байрак Н. В. Особенности организации дискурса в ситуации приглашения в британской языковой культуре: дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2006. 215 c.
- Грайс Г. П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. С. 217-237.
- Мощева С. В. Речевой акт как способ реализации коммуникативной интенции (на материале англоязычного политического дискурса) // Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова. 2012. № 5. C. 76-79.
- Остин Джон Лангшо. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1986. Вып. 17. С. 22-130.
- Серль Дж. Р. Классификация речевых актов // Новое в зарубежной лингвистике. М., 1986. Вып. 17. С. 170-194.
- Формановская Н. И. Речевое общение: коммуникативно-прагматический подход. М.: Русский язык, 2002. 216 c.
- Vogue Archive [Электронный ресурс]. URL: https://login.voguearchive.com/LicenseStream/VogueLanding/VALandingDesktop P1.aspx (дата обращения: 09.08.2017).
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 1, 2017.
Keywords
- речевой акт
- дискурсивное событие
- дискурс моды
- интенция
- перлокутивный эффект
- speech act
- discursive event
- discourse of fashion
- intention
- perlocutionary effect
Copyright
© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC