• Original research article
  • December 1, 2017
  • Open access

THE CONTRIBUTION OF THE RUSSIAN SCIENTISTS AND PHILOLOGISTS IN THE METHODOLOGY OF TEACHING LITERATURE: AREAS OF RESEARCH

Abstract

The article highlights some areas of activity of scholars-philologists (teaching at secondary and higher schools; participation in the creation of school curricula, textbooks and teaching aids; creation of academic courses, textbooks, directories addressed to students and teachers; performance as experts, reviewers; participation in discussions about school literary education; creation of fundamental works on topical problems of school literature teaching) and forms of practical use of their scientific works (selection of scientific works as a methodological basis in studies on the methodology of teaching literature; reference to scientific works in the educational literature and at the lessons when comparing interpretations of literary works), which can be considered as important areas of research in the field of theory and methodology of teaching literature. The study also presents the experience of cooperation of specialists in theory and history of literature, methodology of teaching literature and teachers in the preparation and holding of all-Russian Olympiad in literature.

References

  1. Архангельский А. С. Заметки на программу по истории русской литературы и теории словесности. СПб., 1906. 117 с.
  2. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975. 504 с.
  3. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Советский писатель, 1963. 167 с.
  4. Бахтин М. М. Проблемы творчества Достоевского. Л.: Прибой, 1929. 244 с.
  5. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. М.: Художественная литература, 1990. 545 с.
  6. Буслаев Ф. И. О преподавании отечественного языка: в 2-х ч. М.: Университетская типография, 1844. Ч. 1. 335 с.; Ч. 2. 375 с.
  7. Буслаев Ф. И. Русская хрестоматия. Памятники древнерусской литературы и народной словесности. М., 1870. 429 с.
  8. Всероссийские олимпиады школьников по литературе. 9-11 кл.: метод. пособие / сост. Т. А. Калганова. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Дрофа, 2004. 444 с.
  9. Галахов А. Д. История русской словесности. М., 1879. 252 с.
  10. Галахов А. Д. Полная русская хрестоматия, или образцы красноречия и поэзии, заимствованные из лучших отечественных писателей: в 2-х ч. М., 1843. Ч. 1. 375 с.; Ч. 2. 434 c.
  11. Галахов А. Д., Буслаев Ф. И. Программа русского языка и словесности. СПб., 1852. 47 с.
  12. Гуковский Г. А. Изучение литературного произведения в школе: методологические очерки о методике. М. - Л., 1966. 266 с.
  13. Квятковский А. П. Поэтический словарь. М.: Советская энциклопедия, 1966. 376 с.
  14. Квятковский А. П. Школьный поэтический словарь. Изд-е 2-е, стереотип. М.: Дрофа, 2004. 458 с.
  15. Концепция школьного филологического образования. Русский язык и литература: проект. М.: Русское слово, 2016. 112 с.
  16. Кучина Т. Г. Современный отечественный литературный процесс. 11 класс: учеб. пособие. М.: Дрофа, 2006. 349 с.
  17. Лазарев Ю. В. Проблемы школьного литературного образования в отечественной публицистике второй половины XIX - начала XXI века: монография. Рязань, 2013. 204 с.
  18. Леденёв А. В. Сравнительное изучение русской и англоязычной литературы. 11 класс: учеб. пособие. Изд-е 2-е, стереотип. М.: Дрофа, 2006. 222 с.
  19. Ломоносов М. В. Краткое руководство к красноречию. СПб., 1748. 315 с.
  20. Мерзляков А. Ф. Краткое начертание теории изящной словесности: в 2-х ч. М., 1822. Ч. 1. 328 с.; Ч. 2. 108 с.
  21. Незелёнов А. И. История русской словесности: для средних учебных заведений: в 2-х ч. СПб., 1893. Ч. 1. 242 с.; Ч. 2. 284 с.
  22. Русская литература XIX века. 10 кл.: практикум: учеб. пособие / авт.-сост. Г. И. Беленький, Э. А. Красновский, С. А. Леонов и др.; под ред. Ю. И. Лыссого. М.: Просвещение, 1997. 383 с.
  23. Русская литература XX века. 11 кл.: практикум: учеб. пособие / под ред. В. П. Журавлёва. М.: Просвещение, 2006. 318 с.
  24. Срезневский И. И. Замечания об изучении русского языка и словесности в средних учебных заведениях. СПб., 1871. 23 с.
  25. Теория литературы: учеб. пособие: в 2-х т. / под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Академия, 2004. Т. 1. 512 с.; Т. 2. 368 с.
  26. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М. - Л.: Госиздат, 1925. 232 с.
  27. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика: учеб. пособие / вступ. ст. Н. Д. Тамарченко; коммент. С. Н. Бройтмана при участии Н. Д. Тамарченко. М.: Аспект Пресс, 1996. 334 с.
  28. Чертов В. Ф. Русская словесность в дореволюционной школе: монография. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Прометей, 2013. 248 с.
  29. Щеглов И. Л. Жизнь вверх ногами: юмористические очерки и пародии. СПб.: Прогресс, 1911. 240 с.

Author information

Viktor Fedorovich Chertov

Moscow State University of Education

Elena Gennad'evna Chernysheva

Moscow State University of Education

Lev Vsevolodovich Todorov

Academy of Public Administration

About this article

Publication history

  • Published: December 1, 2017.

Keywords

  • филология
  • теория и методика обучения литературе
  • литературное образование
  • научная интерпретация
  • методологическая основа
  • дискуссия
  • philology
  • theory and methodology of teaching literature
  • literary education
  • scientific interpretation
  • methodological basis
  • discussion

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)