• Original research article
  • January 1, 2018
  • Open access

BASIC TACTICS OF SPEECH IMPACT IN RESPONSES-COMMENTS OF BUYERS IN THE INTERNET SHOP

Abstract

The article presents the tactics of speech impact in the responses, which are adapted to the communicative situation “the Internet shop”. “Response in the Internet shop” is considered as a speech genre with a certain theme (“advantages” and “shortcomings” of goods) and a certain pragmatic focus - “to give a comment” and “to express emotions”, “to evaluate the goods”. Freedom of communication in the Internet space gives buyers the opportunity to use a variety of tactics of speech impact.

References

  1. Баранов А. Н. Очерк когнитивной теории метафоры // Баранов А. Н., Караулов Ю. Н. Русская политическая метафора: материалы к словарю. М.: Институт русского языка АН СССР, 1991. С. 184-192.
  2. Говорунова Л. Ю. Отзыв туриста как новый речевой жанр туристического интернет-дискурса // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 1 (292). С. 198-203.
  3. Еремина М. А. Речевой жанр отзыва в коммуникативном пространстве Интернета // Научный диалог. 2016. № 5 (53). С. 34-45.
  4. Земцова Л. С. Искусствоведческая рецензия как жанр массово-информационного дискурса: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2006. 212 с.
  5. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Силорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка / под общ. ред. Г. А. Золотовой. М.: Наука, 2004. 544 с.
  6. Леонтьев А. А. К психологии речевого воздействия // Материалы IV Всесоюзного симпозиума по психолингвистике и теории коммуникации / АН СССР. Ин-т языкознания. М.: Б. и., 1972. С. 31-72.
  7. Машанова К. В. Языковые средства воздействия в публицистических текстах бизнес-тематики (на материале английского языка): дисс. … к. филол. н. М., 2015. 172 с.
  8. Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж: Полиграф, 2001. 252 с.
  9. Тарасов Е. Ф. Психологические и психолингвистические аспекты речевого воздействия // Речевое воздействие: психологические и психолингвистические проблемы / Ин-т языкознания АН СССР. М., 1986. С. 4-9.
  10. Труфанова И. В. О разграничении понятий: речевой акт, речевой жанр, речевая стратегия, речевая тактика // Филологические науки. 2001. № 3. С. 56-65.
  11. Федорова Л. Л. Типология речевого воздействия и его место в структуре общения // Вопросы языкознания. 1991. № 6. С. 46-51.
  12. Шелестюк Е. В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования. Челябинск: Энциклопедия, 2008. 232 с.
  13. http://www.ruward.ru/ecommerce-index-2016/ (дата обращения: 28.07.2016).
  14. https://www.ulmart.ru (дата обращения: 28.07.2016).
  15. https://www.ulmart.ru/goods/685161 (дата обращения: 21.03.2017).
  16. https://www.ulmart.ru/goods/866555 (дата обращения: 29.11.2016).
  17. https://www.ulmart.ru/goods/887308 (дата обращения: 16.01.2017).
  18. https://www.ulmart.ru/goods/996150 (дата обращения: 09.07.2017).
  19. https://www.ulmart.ru/goods/1012966 (дата обращения: 28.10.2016).
  20. https://www.ulmart.ru/goods/1015254 (дата обращения: 15.10.2015).
  21. https://www.ulmart.ru/goods/3635234 (дата обращения: 13.08.2016).
  22. https://www.ulmart.ru/goods/3635265 (дата обращения: 08.09.2016).
  23. https://www.ulmart.ru/goods/3656651 (дата обращения: 23.11.2016).
  24. https://www.ulmart.ru/goods/3656661 (дата обращения: 24.09.2016).
  25. https://www.ulmart.ru/goods/3656909 (дата обращения: 05.09.2016).
  26. https://www.ulmart.ru/goods/3686749 (дата обращения: 03.02.2017).
  27. https://www.ulmart.ru/goods/3712060 (дата обращения: 28.11.2016).
  28. https://www.ulmart.ru/goods/4178910 (дата обращения: 05.09.2017).

Author information

YiJun Zhou

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Published: January 1, 2018.

Keywords

  • отзыв в интернет-магазине
  • речевой жанр
  • комментарий
  • тактики речевого воздействия
  • эмоции и оценки
  • прагматическая направленность
  • response in the Internet shop
  • speech genre
  • comment
  • tactics of speech impact
  • emotions and assessments
  • pragmatic focus

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)