• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

GRAMMATICAL MEANS TO EXPRESS NEGATION (BY THE EXAMPLE OF THE ENGLISH ADVERTISING TEXTS)

Abstract

The article analyzes the most typical markers of the category of negation and their expressive potential in the modern English advertising texts. The author identifies the most frequent morphological means (the prefixes un-, in (im, ir)-, anti-, non (no)- and the suffix -less), definite pronouns (no, nothing, nobody, nowhere), conjunctions and prepositions (without, against, regardless of, unlike and so on), which increase the expressivity of the text. Such an approach to analyzing the English advertising is characterized by originality, the research findings can be used for further applied studies of advertising.

References

  1. Азарова Л. В. Прием приуменьшения и его функционирование в современном английском языке: дисс.. к. филол. н. М., 1981. 166 с.
  2. Андреева И. В. Грамматическая категория и ее стилистические потенции в современном русском языке: дисс.. к. филол. н. М., 1974. 217 с.
  3. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. Изд-е 2-е, стер. М.: УРСС; Едиториал УРСС, 2004. 220 с.
  4. Камшилова Р. И. Грамматико-стилистический анализ предложения с синтаксическим противопоставлением «отрицание - утверждение» (на материале современного английского языка): автореф. дисс.. к. филол. н. М., 1975. 24 с.
  5. Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Современная энциклопедия, 1990. 685 с.
  6. Мотов С. В. Оценочный аспект концепта «отрицание» (на материале современного английского языка) // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2009. Вып. 4 (72). С. 100-105.
  7. Плунгян В. А. Введение в грамматическую семантику: грамматические значения и грамматические системы мира. М.: РГГУ, 2011. 672 с.
  8. Подорожная Л. В. Языковые приемы в убеждающей рекламе [Электронный ресурс]. URL: http://www.elitarium.ru/ reklama-vosprijatie-ubezhdenie-jepifora-anafora-parcelljacija-metafora-jevfemizm-tekst-obrashhenie-usilenie-priem (дата обращения: 29.01.2018).
  9. Сметанина М. Н. Экспрессивность средств выражения отрицания в современном английском языке: автореф. дисс.. к. филол. н. Л., 1977. 21 с.
  10. Соколова О. В. Дискурсы активного воздействия: теория и типология: автореф. дисс.. д. филол. н. М., 2015. 52 с.
  11. Федотова Л. Н. Реклама в социальном пространстве: социологическое эссе. М.: NCW Publisher, 1996. 106 с.
  12. Филюрин А. Об отрицании в рекламных текстах. Не надо бояться частицы «не» [Электронный ресурс]. URL: http://filurin. ru/2012/02/ob-otritsaniyah-v-reklame (дата обращения: 29.01.2018).
  13. At Home. 2017. Vol. 102. № 4.
  14. Cosmopolitan. 2016. Vol. 93. № 8.
  15. Electronic Products. 2016. Vol. 75. № 3.
  16. Ethanol Producer Magazine. 2017. Vol. 153. № 4.
  17. Harvard Business Review. 2016. Vol. 175. № 6.
  18. Money. 2016. Vol. 13. № 2.
  19. National Geographic. 2016. Vol. 270. № 6.
  20. New Yorker. 2017. Vol. 139. № 5.
  21. US News. 2016. Vol. 188. № 7.
  22. Women’s Health. 2016. Vol. 205. № 5.

Author information

Anna Andreevna Voeikova

Bauman Moscow State Technical University (Branch) in Kaluga

About this article

Publication history

  • Received: January 31, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • отрицание
  • маркеры отрицания
  • прагмалингвистика
  • рекламный текст
  • манипулирование сознанием
  • экспрессивность
  • negation
  • markers of negation
  • pragma-linguistics
  • advertising text
  • manipulating consciousness
  • expressivity

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)