• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

FOREIGN-LANGUAGE PROFESSIONAL PEDAGOGICAL DISCOURSE IN THE CONTEXT OF PHONO-PRAGMATICS: PROBLEM FORMULATION

Abstract

The article examines a special type of discourse - foreign-language professional pedagogical discourse - in the context of a new trend of linguistic pragmatics - phono-pragmatics. The author consistently analyzes scientific experience in the sphere of discourse studies on the basis of an interdisciplinary approach, justifies the importance and relevance of studying qualitative characteristics of living speech from the viewpoint of their communicative influence. The paper analyzes the possibility to broaden the sphere of phono-pragmatic studies by examining linear sequences and their components - segmental units, which together with supra-segmental ones acquire actual communicative implementation and come out as a marker of foreign-language professional pedagogical discourse.

References

  1. Бачурка М. С. Прагматическая специфика оценочных речевых актов, стратегий и тактик в русскоязычном и англоязычном педагогических дискурсах: дисс.. к. филол. н. Екатеринбург, 2017. 184 с.
  2. Головчанская И. И. Иноязычный профессиональный педагогический дискурс в системе подготовки учителя иностранного языка // Педагогический дискурс: новые стратегии подготовки учителей иностранных языков: мат-лы междунар. конф. / под общ. ред. Е. Г. Таревой, Л. Г. Викуловой. М.: Языки народов мира, 2016. С. 36-40.
  3. Головчанская И. И. Формирование фоностилистической компетенции учителя иностранного языка (бакалавриат, французский язык): дисс.. к. пед. н. Пятигорск, 2016. 252 с.
  4. Григорьев Е. И. Основы фонопрагматики немецкого языка: монография. Днепропетровск: Навчальна книга, 1997. 169 с.
  5. Демина М. А. Фонопрагматика как новое направление в лингвистике // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2011. № 607. С. 95-105.
  6. Карандеева Л. Г. Фонопрагматические характеристики указаний в немецком языке // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2014. № 4 (16). С. 50-55.
  7. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сборник научных трудов. Волгоград, 2000. С. 5-20.
  8. Ленца Д. Л., Соловьева Е. В. Фонетика в аспекте прагматики. Кишинев: Штиинца, 1989. 98 с.
  9. Рыжова Л. П. Классическая риторика как методологическая основа французской лингвистической прагматики // Язык и действительность. Научные чтения на кафедре романских языков им. В. Г. Гака: сборник статей по итогам второй международной конференции (15-16 марта 2017 г.): материалы научной сессии. М.: Спутник+, 2017. Ч. 2 / сост. И. В. Харитонова, Г. В. Беликова, Е. Е. Беляева и др. С. 186-190.
  10. Wioland F. La vie sociale des sons du français. Paris: L’Harmattan, 2005. 216 p.

Author information

Irina Il'inichna Golovchanskaya

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: February 16, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • иноязычный профессиональный педагогический дискурс
  • прагматика
  • фонопрагматика
  • сегментная и супрасегментная фонетика
  • звучащая речь
  • речевой акт
  • коммуникативное воздействие
  • foreign-language professional pedagogical discourse
  • pragmatics
  • phono-pragmatics
  • segmental and supra-segmental phonetics
  • living speech
  • speech act
  • communicative influence

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)