• Original research article
  • April 1, 2018
  • Open access

DISCOURSE-ORIENTED INTEGRATIVE APPROACH TO TEACHING ENGLISH-LANGUAGE HISTORICAL DISCOURSE TO SENIOR CLASSES STUDENTS OF GYMNASIA WITH HUMANITIES AND SOCIAL SCIENCES PROFILE

Abstract

The article considers the problem of teaching senior classes students to participate in intercultural English-language historical discourse on the basis of a discourse-oriented integrative approach. The expediency of integrating such subjects as “English language” and “History of Russia” in the elective course under the conditions of profile education at the secondary school is proved. The essence of this approach as an integrated system is revealed, its components are described in detail, among them are the following: purpose, content, principles, and ways of organizing students’ learning activity.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Икар, 2009. 448 с.
  2. Аристотель. Риторика. М.: Лабиринт, 2000. 221 с.
  3. Безрукова В. С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога). Екатеринбург, 2000. 937 с.
  4. Борщева О. В. Структура интегративного подхода к обучению иностранному языку // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 1. С. 5-8.
  5. Зимняя И. А., Земцова Е. В. Интегративный подход к оценке единой социально-профессиональной компетентности выпускников вузов // Высшее образование сегодня. 2008. № 5. С. 14-19.
  6. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Изд-е 5-е. М.: ЛКИ, 2008. 288 с.
  7. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2009. 224 с.
  8. Комарова Ю. А., Баграмова Н. В. Методология интегративного подхода к процессу обучения иностранным языкам в вузе // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 4. С. 115-123.
  9. Тенищева В. Ф. Интегративно-контекстная модель формирования профессиональной компетенции: дисс.. д. пед. н. М., 2008. 339 с.

Author information

Larisa Petrovna Tarnaeva

Herzen State Pedagogical University of Russia

Ol'ga Gennad'evna Plekhova

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: February 22, 2018.
  • Published: April 1, 2018.

Keywords

  • интеграция
  • англоязычный исторический дискурс
  • профильное обучение
  • коммуникативные стратегии
  • речевые тактики
  • элективный курс
  • integration
  • English-language historical discourse
  • profile training
  • communicative strategies
  • speech tactics
  • elective course

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)