• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

GENDER ASPECT OF MODERN NICKNAMES (BY THE EXAMPLE OF OPEN CHAT ROOMS)

Abstract

The global Internet telecommunication network is an integral part of our lives. Creating a new personality in virtual space, first of all a person draws attention to his / her name. A nickname is a powerful tool of identifying oneself and other people with something special and personal. The purpose of this study is to analyze and identify the role of the gender aspect in choosing a nickname. The article also discusses the classification of nicknames by various criteria, such as personal and physical characteristics, as well as the race and culture of the user and so on.

References

  1. Балкунова А. С. К вопросу о социально-лингвистических особенностях никнейма // Деятельностное понимание культуры как вида человеческого бытия: материалы VII международной научной конференции (г. Нижневартовск, 3 декабря 2009 г.) / отв. ред. В. И. Полищук. Нижневартовск: Изд-во Нижневартовского гуманитарного ун-та, 2010. С. 82-84.
  2. Гермашева Т. М. Виртуальная языковая личность в пространстве блог-дискурса // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Филология и искусствоведение». 2014. № 2 (140). С. 36-40.
  3. Горошко Е. И. Интернет-коммуникации в гендерном измерении // Вестник Пермского университета. 2006. Вып. 3. Язык - Культура - Цивилизация. С. 219-229.
  4. Дмитриев В. Г. Скрывшие свое имя (из истории анонимов и псевдонимов). М.: Наука, 1977. 313 с.
  5. Имена в Интернете. О создании никнеймов, об именах и псевдонимах, и о том, зачем нам все это нужно [Электронный ресурс]. URL: http://nickandnet.ru/2011/03/blog-post_18.html (дата обращения: 20.01.2018).
  6. Казяба В. В. Антропонимикон немецкоязычной ICQ-коммуникации: автореф. дисс. … к. филол. н. Архангельск, 2013. 28 с.
  7. Клецина И. С., Иоффе Е. В. Гендерные нормы как социально-психологический феномен: монография. М.: Проспект, 2017. 143 с.
  8. Мужской клуб [Электронный ресурс]. URL: http://www.men-s-club.ru (дата обращения: 19.02.2018).
  9. Пронякина М. В. Феномен языковой маскулинизации женской речи как новый гендерный стереотип // European Social Science Journal (Европейский журнал социальных наук). 2014. Т. 1. № 10. С. 250-254.
  10. Хорикова В. С. Когнитивный анализ никнеймов пользователей сети Интернет // Вопросы когнитивной лингвистики. 2010. № 3. С. 64-68.
  11. Klerk V. de, Bosch B. Nicknames as sex-role stereotypes // Sex roles: a journal of research. 1996. Vol. 35. P. 525-541.
  12. Leiberich P., Nedoschill J., Nickel M., Loew T., Tritt K. Selbsthilfe und Beratung im Internet: Mündige Benutzer können die Arzt-Patienten-Beziehung neu Gestagen // Medische Klinik. 2004. № 99 (5). S. 263-268.
  13. Spring… [Электронный ресурс]. URL: http://spring.forum.st/memberlist (дата обращения: 14.02.2018).
  14. Starks D., Taylor-Leech K. A research project on nicknames and adolescent identities // New Zealand Studies in Applied Linguistics. 2011. № 2 (17). P. 87-97.
  15. Vnickname.ru [Электронный ресурс]. URL: http://vnickname.ru/nicki-dlya_devushek-2.php (дата обращения: 22.01.2018).

Author information

Margarita Vladimirovna Grushina

State University of Humanities and Technologies

About this article

Publication history

  • Received: February 5, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • гендерные исследования
  • интернет-коммуникация
  • никнейм
  • гендерные стереотипы
  • виртуальная среда
  • gender studies
  • Internet communication
  • nickname
  • gender stereotypes
  • virtual environment

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)