• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

STUDY OF TOPONYMS AT THE FRENCH LESSONS AS A WAY OF FORMATION OF LINGUISTIC-CULTURAL COMPETENCE

Abstract

The solution of the problem of linguistic-cultural competence formation requires the constant search for new methods of teaching and forms of work organization at the lesson from the teacher. As one of the best means, not excluding others, one can use such lexical-semantic group as toponyms. The creation of didactic materials, based on the work with toponyms, as well as the work with authentic documents containing toponyms, at the lessons of the French language has positive effect on the entire teaching process and makes it possible to speak about the improvement of the effectiveness of the work on the formation of linguistic-cultural competence.

References

  1. Бим И. Л. Модернизация структуры и содержания школьного языкового образования // Иностранные языки в школе. 2005. № 8. С. 2-6.
  2. Гончарова В. А., Петроченко К. А. Топонимы как ресурс для формирования страноведческой компетенции школьников на уроках английского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 3 (57). Ч. 2. С. 189-191.
  3. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 40 с.
  4. Литвин И. П. О структуре и функции названий физико-географических объектов в своей и чужой среде (на материале некоторых европейских языков) // Ономастика. Типология. Стратиграфия: сб. ст. / отв. ред. А. Ф. Суперанская. М.: Наука, 1988. С. 68-86.
  5. Нерознак В. П. Топонимика // Лингвистический энциклопедический словарь / гл. ред. В. Н Ярцева. М.: Сов. энциклопедия, 1990. С. 515-516.
  6. Примерные программы по иностранным языкам. Французский язык [Электронный ресурс]. URL: http://window. edu.ru/catalog/pdf2txt/180/37180/14193 (дата обращения: 25.01.2018).
  7. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов педагогических вузов и учителей. Изд-е 4-е. М.: Просвещение, 2006. 239 с.
  8. Larousse. Dictionnaire de français [Электронный ресурс]. URL: http://www.larousse.fr/dictionnaires (дата обращения: 20.01.2018).

Author information

Oksana Viktorovna Kravchenko

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (Branch) of Rostov State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: January 31, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • коммуникативная компетенция
  • лингвокультурная компетенция
  • топоним
  • топонимическая формула
  • аутентичные документы
  • дидактические материалы
  • communicative competence
  • linguistic-cultural competence
  • toponym
  • toponymic formula
  • authentic documents
  • didactic materials

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)