• Original research article
  • May 1, 2018
  • Open access

PECULIARITY OF ARGUMENT IN PERSUASION STRATEGY (BY THE MATERIAL OF RUSSIAN-LANGUAGE STATEMENTS OF THE FORMER AMBASSADOR OF LITHUANIA IN UKRAINE PETRAS VAITIEKŪNAS)

Abstract

The article is devoted to the topical problem of the authorities’ influence on the consciousness of the audience by means of various speech strategies differing in prognostic, probabilistic nature. The objective of the paper is to determine the hierarchically structured complex strategy of persuasion implemented both through manipulative and persuasive impact technologies, which makes it possible to distinguish them. Also the paper aims at highlighting the tactics of double argument in the context of the persuasive impact analysis by the example of statements on annexation of Crimea by Russia by the former Lithuanian ambassador in Ukraine Petras Vaitiekūnas.

References

  1. Баранов А. Н. Лингвистическая теория аргументации (когнитивный подход): дисс. … к. филол. н. М.: Институт русского языка АН СССР, 1990. 378 с.
  2. Баранов А. Н. Лингвистическая экспертиза: теоретические основания и практика: уч. пособие. Изд-е 6-е. М.: ФЛИНТА; Наука, 2018. 592 с.
  3. Гавенко С. В. Анализ аргументативного эффекта оценочной семантики в естественном языке (на материале американских текстов) [Электронный ресурс]. URL: http://www.dialog-21.ru/digest/2001/articles/gavenko/ (дата обращения: 13.03.2018).
  4. Иванова Ю. М. Стратегии речевого воздействия в жанре предвыборных теледебатов [Электронный ресурс]. URL: http://www.dissercat.com/content/strategii-rechevogo-vozdeistviya-v-zhanre-predvybornykh-teledebatov (дата обращения: 13.03.2018).
  5. Иссерс О. С. Речевое воздействие: учеб. пособие для студентов, обучающихся по специальности «Связи с общественностью». М.: Флинта; Наука, 2009. 224 с.
  6. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 385 с.
  7. Крылова О. А., Ремчукова Е. Н., Трофимова Г. Н., Иссерс О. С. Современные проблемы филологии [Электронный ресурс]. URL: http://doc.knigi-x.ru/22filologiya/175136-1-oa-krilova-remchukova-trofimova-issers-sovremennie-problemi-filologii-uchebnoe-posobie-moskva.php (дата обращения: 13.03.2018).
  8. Куницына Е. Ю. Оценка и ценности в структуре аргументации // Вестник Иркутского государственного лингвистического университета. Серия «Лингвистика». 2005. № 9. С. 92-108.
  9. Литовский дипломат: бескровная сдача Крыма - успех и спасение Украины [Электронный ресурс]. URL: https://eadaily. com/ru/news/2018/02/24/litovskiy-diplomat-beskrovnaya-sdacha-kryma-uspeh-i-spasenie-ukrainy?utm_source=smi2&utm_ term=3772eb45-d318-4471-93c1-930509ff7759&utm_content=86206 (дата обращения: 23.03.2018).
  10. Паршина О. Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России: дисс. … д. филол. н. Саратов: СГУ им. Н. Г. Чернышевского, 2005. 325 с.
  11. Филичева О. С. Стратегия аргументации и способы её реализации в научном дискурсе // The Way of Science: international scientific journal. 2015. № 1 (11). С. 110-112.
  12. Lewinski M. Argumentative Discussion: The Rationality of What? [Электронный ресурс]. URL: https://www.academia. edu/20220592/Argumentative_Discussion_The_Rationality_of_What (дата обращения: 13.03.2018).

Author information

Anastasiya Evgen'evna Prokhorova

Military University of the Ministry of Defence of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: March 13, 2018.
  • Published: May 1, 2018.

Keywords

  • политический дискурс
  • речевое воздействие
  • манипулятивное воздействие
  • убеждающее воздействие
  • речевая стратегия
  • стратегия убеждения
  • аргументация
  • аргументативная тактика
  • тактика двойной аргументации
  • political discourse
  • speech impact
  • manipulative impact
  • persuasive impact
  • speech strategy
  • strategy of persuasion
  • argumentation
  • argumentative tactics
  • tactics of double argument

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)