• Original research article
  • June 1, 2018
  • Open access

FORMATION OF SCHOOLCHILD’S INDIVIDUAL WORLDVIEW ON THE BASIS OF INTERDISCIPLINARY INTEGRATION AT THE LITERATURE LESSON IN THE 10TH FORM

Abstract

The article examines the peculiarities of a linguo-conceptocentric lesson aimed to solve the task of forming the schoolchild’s coherent individual worldview on the basis of actualizing interdisciplinary (intra-disciplinary) relations between the allied academic disciplines: “Literature”, “Russian Language”, and “World Artistic Culture”. The authors justify the mechanism to form and develop the schoolchild’s individual worldview at the linguo-conceptocentric literature lesson and propose an algorithm to conduct it in the 10th form.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология. Ценностно-смысловое пространство языка. М.: Флинта; Наука, 2010. 288 с.
  2. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / сост. С. Г. Бочаров; прим. С. С. Аверинцева и С. Г. Бочарова. Изд-е 2-е. М.: Искусство, 1986. 445 с.
  3. Валицкая А. П. Метаметодический подход: конфликт интерпретаций // Метаметодика как перспективное направление развития частных методик: материалы 2-й Всероссийской научно-практической конференции (г. Санкт-Петербург, 1-2 декабря 2004 г.). СПб.: Сударыня, 2005. С. 3-8.
  4. Государственная программа Российской Федерации «Развитие образования» на 2013-2020 годы [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/70643472/ (дата обращения: 01.03.2018).
  5. Зеленский В. Словарь аналитической психологии. М.: Высш. шк., 2000. 120 с.
  6. Касевич В. Б. Буддизм. Картина мира. Язык. СПб.: Петербургское Востоковедение, 1996. 288 с.
  7. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Лихачев Д. С. Очерки по философии художественного творчества. СПб.: Блиц, 1999. С. 147-165.
  8. Мишатина Н. Л. Концептуальные основы построения лингвоконцептоцентрической речевой среды [Электронный ресурс]. URL: http://literature-edu.ru/kultura/13652/index.html (дата обращения: 19.12.2017).
  9. Попова З. Д., Стернин И. А. Язык и национальная картина мира. Воронеж: Истоки, 2002. 151 с.
  10. Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы и описание святых чудотворных ее икон, чтимых православной церковью, на основании Священного Писания и церковных преданий [Электронный ресурс]. URL: http://www.raruss.ru/ bind-edition/4046-snessoreva-virgin.html (дата обращения: 25.04.2018).
  11. Тихонов А. Н. Словообразовательный словарь русского языка: в 2-х т. М.: Русский язык, 1995. Т. 1. 1990 с.
  12. Толстой Л. Н. Детство [Электронный ресурс]. URL: http://ilibrary.ru/text/1179/p.1/index.html (дата обращения: 01.03.2018).
  13. Трунцева Т. Н., Евсякова И. В. Лингвоконцептологический урок как форма развития индивидуальной картины мира школьника (в контексте изучения рассказа Л. Андреева «Ангелочек») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 11 (77). Ч. 2. С. 209-213.
  14. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: в 4-х т. / пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачева. Изд-е 3-е, стереотип. СПб.: Терра - Азбука, 1996. Т. 2. 672 с.
  15. Цветаева М. И. Мать и музыка [Электронный ресурс]. URL: http://www.tsvetayeva.com/prose/pr_mat_i_muzyka (дата обращения: 01.03.2018).
  16. Частотный словарь русского языка / под ред. Л. Н. Засориной. М.: Русский язык, 1977. 936 с.
  17. Черных П. Я. Историко-этимологический словарь современного русского языка: в 2-х т. Изд-е 3-е, стереотип. М.: Русский язык, 1999. Т. 2. 560 с.

Author information

Tat'yana Nikolaevna Truntseva

Academy of Public Administration

Inna Vladimirovna Evsyakova

Municipal Autonomous Educational Institution “Secondary School № 14”, Balashikha

About this article

Publication history

  • Received: March 1, 2018.
  • Published: June 1, 2018.

Keywords

  • лингвоконцептоцентрический урок
  • лингвокультурологический подход
  • индивидуальная картина мира
  • внутрипредметные, межпредметные связи
  • концептосфера
  • лексический, словообразовательный, этимологический анализ
  • linguo-conceptocentric lesson
  • linguo-culturological approach
  • individual worldview
  • intra-disciplinary, interdisciplinary relations
  • conceptual sphere
  • lexical, word-formative, etymological analysis

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)