• Original research article
  • July 1, 2018
  • Open access

PROPER NOUNS IN THE GERMAN LANGUAGE: LEARNING DIFFICULTIES OF NON-LINGUISTIC SPECIALTY STUDENTS

Abstract

The article presents an analysis of the grammatical theme “A Proper Name in the German Language” in the methodological perspective, which allows identifying certain aspects that cause difficulties in studying them by non-linguistic specialty university students. The author considers the features of proper names functioning, gives examples of their use, and presents a scientific and methodological commentary on the system of the step-by-step work on preventing errors in the use of the article before the proper name. The paper argues the necessity of its implementation in the practice of teaching the German language at a non-linguistic university.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: Советская энциклопедия, 1966. 606 с.
  2. Варламова И. А. Адаптация студентов младших курсов к профессиональному образованию в технических вузах: дисс.. к. пед. н. Магнитогорск, 2006. 188 с.
  3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. Изд-е 3-е, перераб. и доп. М.: АРКТИ, 2009. 192 с.
  4. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, преподавание, оценка (“Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment”): Совет Европы. М.: МГЛУ, 2003. 256 с.
  5. Орел И. В. Имена собственные и особенности их перевода на немецкий язык // Современные тенденции в преподавании иностранных языков в неязыковом вузе. 2014. № 8. С. 76-79.
  6. Сосой О. А. Типология имен собственных в составе фразеологических единиц современного немецкого языка (на материале газетно-публицистических текстов): автореф. дисс.. к. филол. н. М.: МГОУ, 2002. 23 с.
  7. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование с двумя профилями подготовки (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/news/7/1805 (дата обращения: 13.06.2018).
  8. Duden. Deutsches Universalwörterbuch. Mannheim - Leipzig - Wien - Zürich: Dudenverlag, 2002. 1816 S.
  9. Duden Grammatik. Mannheim - Leipzig - Wien - Zürich: Duden, 1995. Bd. 1. 863 S.
  10. Ernst F. H. Russische Namen und Anredeformen. Besonderheiten und Transliteration. Heidelberg: Hefter Verlag, 2013.
  11. Knaurs H. U. Herkunftswörterbuch. München: Lexikographisches Institut, 1982. 520 S.
  12. Kosmin O. G., Sulemowa G. A. Praktische Phonetik der deutschen Sprache. M.: Просвещение, 1990. 224 c.
  13. Metzler-Lexikon Sprache / hrsg. von H. Glück. 2. überarbeitete und erweiterte Auflage. Stuttgart - Weimar: Metzler, 2000. 711 S.
  14. Schendels E. Deutsche Grammatik. M.: Высшая школа. 1979. 395 с.

Author information

Valentina Nikolaevna Kartashova

Bunin Yelets State University

About this article

Publication history

  • Received: March 27, 2018.
  • Published: July 1, 2018.

Keywords

  • немецкий язык
  • имя собственное
  • особенности функционирования
  • неязыковое направление бакалавриата
  • трудности изучения
  • поэтапная система обучения
  • German language
  • proper name
  • peculiarities of functioning
  • non-linguistic specialty of undergraduate studies
  • difficulties of studying
  • step-by-step system of training

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)