• Original research article
  • August 1, 2018
  • Open access

THE IMPACT OF THE VISUAL APPEARANCE OF THE TEXT ON ITS PERCEPTION (BASING ON THE FRENCH NOVELS OF THE LATE XX - THE EARLY XXI CENTURY)

Abstract

The article is devoted to the study of the visual and graphic appearance of the literary text in contemporary literature. Basing on the analysis of novels in French, the author identifies the main graphical tools, analyzes their functions and justifies the significance of their use for performing the single semantic task of the text. Both the possibility of a font-based variation and the planar organization of the polycode text are considered, as well as the significant, deliberate absence of any generally accepted punctuation-graphic means in terms of producing a certain effect on the readers.

References

  1. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Академия, 2003. 128 с.
  2. Баранов А. Г., Паршин Л. Б. Воздействующий потенциал варьирования в сфере метаграфемики // Проблемы эффективности речевой коммуникации: сб. обзоров. М.: ИНИОН, 1989. С. 41-115.
  3. Ворошилова М. Б. Креолизованный текст: аспекты значения // Политическая лингвистика. 2006. Вып. 20. С. 180-189.
  4. Клюканов И. Э. Структура и функционирование параграфемных элементов текста: автореф. дисс. … к. филол. н. Саратов, 1983. 17 с.
  5. Костецкий А. Г. Содержательные функции поэтической графики: дисс.. к. филол. н. К.: Киев. гос. ун-т им. Т. Г. Шевченко, 1974. 191 с.
  6. Beigbéder F. 99 francs. P.: Gallimard, 2009. 304 p.
  7. Foenkinos D. La délicatesse. P.: Gallimard, 2009. 210 p.
  8. Gavalda A. Ensemble, c’est tout. P.: Le dilletante, 2004. 576 p.
  9. Jardin A. Le Petit Sauvage. P.: Gallimard, 1992. 258 p.
  10. Jardin A. Le Zèbre. P.: Gallimard, 1988. 221 p.
  11. Le Clézio J. M. G. Désert. P.: Gallimard, 1980. 412 p.
  12. Le Clézio J. M. G. Onitsha. P.: Gallimard, 1991. 256 p.
  13. Levy M. Où es-tu? P.: Robert Laffont, 2001. 312 p.
  14. Levy M. Si c’était à refaire. P.: Robert Laffont, 2012. 406 p.
  15. Lovey C. Monsieur et Madame Rivaz. Genève: Editions Zoé, 2016. 316 p.
  16. Maalouf A. Léon l’Africain. P.: Ed. Jean-Claude Lattès, 1986. 347 p.
  17. Musso G. Et après.. P.: XO Editions, 2004. 362 p.
  18. Musso G. La fille de papier. P.: XO Editions, 2011. 376 p.
  19. Musso G. Parce que je t’aime.. P.: XO Editions, 2007. 314 p.
  20. Musso G. Que serais-je sans toi? P.: XO Editions, 2009. 364 p.
  21. Musso G. Seras-tu là? P.: XO Editions, 2006. 340 p.
  22. Werber B. Les Fourmis. P.: Albin Michel, 1991. 354 p.

Author information

Lyudmila Petrovna Voskoboinikova

Nizhny Novgorod State Linguistic University named after N. A. Dobrolyubov

About this article

Publication history

  • Received: April 16, 2018.
  • Published: August 1, 2018.

Keywords

  • поликодовый текст
  • шрифтовое варьирование
  • визуально-графический прием
  • плоскостная организация текста
  • семантическое задание текста
  • polycode text
  • font-based variation
  • visual-graphic technique
  • planar organization of text
  • semantic task of text

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)