• Original research article
  • August 1, 2018
  • Open access

FORMS OF BESTIARY IMAGES FUNCTIONING IN F. WERFEL’S “THE PURE IN HEART” AND E. CANETTI’S “AUTO-DA-FÉ”

Abstract

The article deals with bestiary images in the novels by the Austrian writers Franz Werfel (1890-1945) and Elias Canetti (1905-1994). The allegorical figures of animals, endowed with anthropomorphic characteristics, constitute a wide bestiary of world literature. In the aesthetics of the novels “The Pure in Heart” (“Barbara oder die Frömmigkeit”, 1929) by Franz Werfel and “Auto-Da-Fé” (“Die Blendung”, 1931-1932) by Elias Canetti they are closely connected with the religious search of the authors, who turned not only to Christianity, but also to the Eastern religious and philosophical tradition in the early 1930s. The mechanisms of “translating” the realistic image of an animal into the subjective-psychological and symbolic-allegorical plane are studied.

References

  1. Бахтин М. М. О Флобере // Бахтин М. М. Собрание сочинений: в 7-ми т. М.: Русские словари, 1997. Т. 5. С. 130-137.
  2. Бестиарий и стихии: сборник статей / сост. А. Л. Львова. М.: Intrada, 2013. 166 с.
  3. Иванов В. В. Дракон // Мифы народов мира: энциклопедия: в 2-х т. / под ред. С. А. Токарева. М.: Российская энциклопедия, 1994. Т. 1. С. 394-395.
  4. Канетти Э. Ослепление: роман / пер. с нем. С. Апта. М.: Художественная литература, 1988. 496 с.
  5. Махов А. Е. Средневековый образ. Между теологией и риторикой. Опыт толкования визуальной демонологии. М.: Издательство Кулагиной - Intrada, 2011. 256 с.
  6. Михайлин В., Решетникова Е. «Немножко лошади»: антропологические заметки на полях анималистики: обзор зарубежных книг [Электронный ресурс] // Новое литературное обозрение. 2013. № 124. URL: http://magazines.russ.ru/ nlo/2013/124/29m.html (дата обращения: 15.05.2018).
  7. Потебня А. А. О некоторых символах в славянской народной поэзии. Харьков: Университетская типография, 1860. 168 с.
  8. Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad, 1994. 408 с.
  9. Angelova P. Elias Canetti. Spuren zum mythischen Denken. Wien: Paul Zsolnay Verlag, 2005. 320 S.
  10. Canetti E. Die Blendung. Roman. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1999. 510 S.
  11. Canetti E. Über Tiere. Mit einem Nachwort von Brigitte Kronauer. München - Wien: Carl Hanser Verlag, 2002. 119 S.
  12. Hornik K. Mythoman und Menschenfresser. Zum Mythos in Elias Canettis Dichterbild. Bielefeld: Aisthesis Verlag, 2006. 129 S.
  13. Seibel N. E., Shastina E. M., Volokitina N. I., Ziganshina N. F. The Motive of Death in the Austrian Novel of the Late 1920s and Early 1930s // Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities. 2017. Vol. 9. № 2. P. 164-174.
  14. Shastina E. M. “Animalistic context” of Elias Canetti [Электронный ресурс] // Mediterranean Journal of Social Sciences. 2015. Vol. 6. № 4 S2. URL: http://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/view/7096/6799 (дата обращения: 10.05.2018).
  15. Timmermann H. Tierisches in der Anthropologie und Poetik Elias Canettis [Электронный ресурс]. Höllerer, 1985. URL: http://www.freilach.com/Literatur/CANETTI.HTM (дата обращения: 03.07.2018).
  16. Werfel F. Barbara oder die Frömmigkeit. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1988. 620 S.

Author information

Nataliya Eduardovna Seibel'

South Ural State Humanitarian Pedagogical University

Elena Mikhailovna Shastina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 18, 2018.
  • Published: August 1, 2018.

Keywords

  • Ф. Верфель
  • Э. Канетти
  • бестиарные образы
  • иконический знак
  • символ
  • архетипическое сознание
  • зоопоэтика
  • F. Werfel
  • E. Canetti
  • bestiary images
  • iconic sign
  • symbol
  • archetypal consciousness
  • zoo-poetics

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)