• Original research article
  • August 1, 2018
  • Open access

THE CATEGORY OF DOMINANT IN PSYCHOLOGY, LITERARY STUDIES AND METHODOLOGY OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOL

Abstract

The article reveals the essence of the dominant as a factor determining the direction of human perception, integrating different sensations into a whole; as the unchangeable, most significant aesthetic center of literary text. The author pays special attention to the problem of forming the methodological base of the research in relation to the problem of the actualization of the humanistic dominants of the Russian classics; the description of the ways to identify value centers and concretize the significant components of the content core of literary text at Literature lessons in the 5-8th grades.

References

  1. Баско Н. В., Андреева И. В. Словарь православной лексики в русской литературе XIX-XX вв. М.: ACT-ПРЕСС КНИГА, 2015. 272 с.
  2. Бахтин М. М. Проблемы поэтики Достоевского. М.: Советская Россия, 1979. 420 с.
  3. Берулава М. Н. Принципы гуманизации образования // Инновации в образовании. 2001. № 5. С. 18-37.
  4. Выготский Л. С. Психология искусства. М.: Педагогика, 1987. 344 с.
  5. Жиркова Е. А. Актуализация семантики текстовых структур, имеющих доминантное значение для адекватной интерпретации художественного текста: дисс.. д. филол. н. Краснодар, 2006. 310 с.
  6. Мукаржсковский Я. Литературный язык и поэтический язык // Пражский лингвистический кружок: сборник статей / сост.-ред. Н. А. Кондрашов. М.: Прогресс, 1967. С. 406-431.
  7. Примерные программы по учебным предметам. Литература. 5-9 классы. М.: Просвещение, 2011. 176 с.
  8. Соловьёва Ф. Е. Установление ценностно-познавательных ориентиров как путь выявления и конкретизации сущности понятий аксиологии гуманизма на уроках литературы в 5-8 классах // Сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции (11 июня 2017 г.). Казань, 2017. Вып. IV. С. 19-23.
  9. Сосновская И. В. Литературное развитие учащихся 5-8 классов в процессе анализа художественного произведения: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2004. 47 с.
  10. Томашевский Б. В. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект-Пресс, 1996. 333 с.
  11. Тынянов Ю. Н. Проблема стихотворного языка. Л.: Academia, 1924. 139 с.
  12. Ухтомский А. А. Доминанта. М. - Л.: Наука, 1966. 273 с.
  13. Христиансен Б. Философия искусства. СПб.: Шиповник, 1911. 291 с.
  14. Чудаков А. П. Проблемы целостного анализа художественной системы / О двух моделях мира писателя // Славянские литературы. VII Международный съезд славистов: Доклады сов. делегации. М., 1973. С. 29-98.
  15. Эйхенбаум Б. М. О прозе: сборник статей. Л.: Художественная литература, 1969. 503 с.
  16. Якобсон Р. О. Доминанта // Хрестоматия по теоретическому литературоведению. Тарту: Тарт. гос. ун-т, 1976. С. 56-63.

Author information

Faina Evgen'evna Solov'eva

Military Academy of Army Air Defence of the Russian Armed Forces named after Marshal of the Soviet Union A. M. Vasilevsky

About this article

Publication history

  • Received: June 5, 2018.
  • Published: August 1, 2018.

Keywords

  • доминанта
  • гуманизм
  • гуманистические доминанты русской классики
  • анализ текста в ценностном аспекте
  • ценностно-познавательные ориентиры
  • познавательная коммуникация
  • dominant
  • humanism
  • humanistic dominants of the Russian classics
  • text analysis in value aspect
  • value and cognitive reference points
  • cognitive communication

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)