• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

ROMANTIC HERO’S PORTRAIT IN S. SYURYUN-OOL’S TALE “THE UNFINISHED STORY”

Abstract

The article deals with the peculiarities of the creation of the romantic portrait of the main heroine in S. Syurun-ool’s tale “The Unfinished Story”. The artistic originality of the writer’s narration in this work is the opposition of the appearance and the inner world of two heroines (Kara-kys and Minchimaa). The author endows his heroine Kara-kys with such romantic qualities as dreaminess, sublimity of feelings. The abundance of gestures, outer and inner monologues in the work represent the internal changes of the heroine and express the feelings experienced by her: confusion, excitement, embarrassment and so on. The mystical scene about spilt milk, which is typical of romantics, in the tale shows S. Syurun-ool’s innovation.

References

  1. Бахтин М. М. Автор и герой: к философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000. 336 с.
  2. Башкеева В. В. Портрет в прозе Н. М. Карамзина, А. А. Бестужева-Марлинского, А. С. Пушкина. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского гос. ун-та, 2010. 123 с.
  3. Богуславский В. М. Человек в зеркале русской культуры, литературы и языка. М.: Космополис, 1994. 238 с.
  4. Гуляев Н. А. Теория литературы: учебное пособие для филол. спец. пед. ин-тов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Высш. шк., 1985. 271 с.
  5. Донгак У. А. С. Сюрюн-оол // Донгак У. А. Иволги напев живой: в новом облике древнего слова: литературно-критические статьи. Абакан, 2014. С. 70-71.
  6. Жорникова М. Н. Жест как структурный элемент портрета героя (на материале русской романтической повести) // Вестник Бурятского государственного университета. 2012. Вып. SA. С. 196-200.
  7. Калзан А. К. Өзүлдениң демдектери. Кызыл: Тув. кн. изд-во, 1991. 304 с.
  8. Кричевская Л. И. Портрет героя. М.: Аспект Пресс, 1994. 182 с.
  9. Куулар Д. С. Төөгү болгаш амгы үе. Кызыл: ТНYЧ, 1982. 164 с.
  10. Ломидзе Г. И. Ленинизм и судьбы национальных литератур. М.: Современник, 1972. 285 с.
  11. Михайлов П. М. Персонаж. Показ человека в художественной литературе. Симферополь: Крымгиз, 1940. 52 с.
  12. Самдан З. Б. От фольклора к литературе. Кызыл: Тув. кн. изд-во, 1987. 77 с.
  13. Сүрүң-оол С. С. Чогаалдар чыындызы: в 2-х т. Кызыл: ТНYЧ, 1974. Т. ΙΙ. 384 с.
  14. Сюрюн-оол С. Неоконченная история / пер. М. Рамазановой // Улуг-Хем. 1966. Кн. 8. С. 83-93.
  15. Хадаханэ М. А. Тувинская проза. Кызыл: Тув. кн. изд-во, 1968. 87 с.
  16. Хализев В. Е. О словесной пластике // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 1979. № 2. С. 13-22.
  17. Щербина В. Р. Проблемы советской литературы и мировой художественный прогресс // Единство, рожденное в борьбе и труде: новая историческая общность людей - советский народ и литература социалистического реализма: мат-лы всесоюз. конф. М.: Известия, 1972. С. 30-39.

Author information

Shonchalai Dadar-oolovna Oorzhak

Tuvan Institute for Applied Studies of Humanities and Socioeconomics

About this article

Publication history

  • Received: June 19, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • 10.30853/filnauki.2018-9-1.7
  • С. Сюрюн-оол
  • мечтательность
  • романтические черты
  • динамический портрет
  • внутренний жест
  • романтика
  • S. Syuryun-ool
  • dreaminess
  • romantic features
  • dynamic portrait
  • inner gesture
  • romanticism

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)