• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

UNDERSTANDING THE TEXT AND THE ABILITY TO REFLECT AS REPRESENTATION OF A RECIPIENT’S MORAL COMPETENCE LEVEL

Abstract

The article describes experimental studies to establish the levels of moral awareness and competence of adolescents, as well as the dependence of the ability to reflect in the process of reading the text on these levels. The objective of the study is to substantiate the dependence of the ability to reflect on these levels of a recipient. To do this, the method of the identification of moral awareness and moral competence basing on a mathematical formula and percentage scale is used. Also, the survey of respondents in several stages is conducted. The results show that the average levels of moral awareness and competence are not sufficient for reflection on the text and the identification of more complex ideas or characteristics proposed by the author of the text. The research results can be used in teaching text interpretation and also in the process of developing individuals’ morality.

References

  1. Дружба [Электронный ресурс] // Ефремова Т. Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. URL: http://www.classes.ru/all-russian/russian-dictionary-Efremova-term-22565.htm (дата обращения: 30.05.2018).
  2. Дружба [Электронный ресурс] // Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. URL: http://www.classes. ru/all-russian/russian-dictionary-Ozhegov-term-7671.htm (дата обращения: 02.06.2018).
  3. Дружба [Электронный ресурс] // Ушаков Д. Н. Большой толковый словарь современного русского языка. URL: http://www.classes.ru/all-russian/russian-dictionary-Ushakov-term-14321.htm (дата обращения: 02.06.2018).
  4. Колодина Н. И. Методика определения уровня осознанности понятия и уровня нравственной компетентности (на материале анкетирования слабослышащих и слышащих подростков по понятию «уважение») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 10 (64). Ч. 1. С. 87-92.
  5. Колодина Н. И., Дуванова С. П., Лябина О. Г. Положительные и отрицательные нравственные понятия в сознании слабослышащих и слышащих подростков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 9 (63). Ч. 1. С. 104-107.
  6. Kolodina N. I. The level of concept awareness “greed” and the level of moral competence teens [Электронный ресурс]. URL: http://www.indjst.org/index.php/indjst/article/view/113652 (дата обращения: 02.06.2018).

Author information

Nina Ivanovna Kolodina

Voronezh State Pedagogical University

Olesya Gennadievna Lyabina

“Gramota” Publishers

About this article

Publication history

  • Received: June 20, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • понимание текста
  • содержание текста
  • уровни нравственной осознанности и компетентности
  • способность рефлексировать
  • экспериментальные данные
  • понятие «дружба»
  • text understanding
  • text content
  • levels of moral awareness and competence
  • ability to reflect
  • experimental data
  • notion of friendship

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)