• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

LINGUISTIC WORLDVIEW ACTUALIZATION IN THE TEXTS OF CONTEMPORARY AUTHOR’S FAIRY TALES FOR CHILDREN

Abstract

The article studies the actualization of children’s linguistic worldview, which is a representative of a child’s knowledge of the world, as well as a guide to his/her value development. The materials of the research are modern fairy tales for children in Russian and English. The authors have developed an algorithm for identifying the lexical units that verbalize the concepts of modern children’s fairy tale, basing on the integration of cognitive and linguo-cultural approaches. Using the possibilities of the content analysis, the key concepts “family”, “friendship”, “fairy animal” that form the linguistic worldview of a child are extracted and analyzed. The results of the analysis lead to the conclusion that for each concept in different linguistic cultures there is a certain combination of linguistic expression means, which causes a certain set of associations (so-called associative series) in the minds of the representatives of different cultures. The novelty of the work is in the fact that for the first time the comparative study of children’s linguistic worldview content in American and Russian modern tales is conducted.

References

  1. Абраменкова В. В. Добро и зло в картине мира современного ребенка [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/ article/n/dobro-i-zlo-v-kartine-mira-sovremennogo-rebenka (дата обращения: 28.11.2017).
  2. Горошко Е. И. Языковое сознание: гендерная парадигма // Методология современной психолингвистики: сборник научных трудов. М. - Барнаул: Изд-во Алтайского университета, 2003. С. 99-102.
  3. Каликинская Е. И. Как великан нашел друга. Ростов н/Д: Феникс, 2015. 23 с.
  4. Каликинская Е. И. Одно слово кривды. Ростов н/Д: Феникс-Премьер, 2015. 31 с.
  5. Крюкова Т. Ш. Автомобильчик Бип. М.: Аквилегия-М, 2017. 48 с.
  6. Крюкова Т. Ш. Сказки Хитрого Лиса. М.: Аквилегия-М, 2006. 64 с.
  7. Мадонна. Английские розы / пер. с англ. Л. Яхнина. М.: Эксмо, 2004. 48 с.
  8. Мадонна. Приключения Абди / пер. с англ. Л. Яхнина. М.: Эксмо, 2007. 32 с.
  9. Мадонна. Яков и семеро разбойников / пер. с англ. Л. Яхнина. М.: Эксмо, 2007. 32 с.
  10. Стайг У. Амос и Борис / пер. с англ. О. Варшавер. М.: Розовый жираф, 2015. 35 с.
  11. Тухарели Н. Л. Детская языковая картина мира как предмет лингвистического изучения // Язык, сознание, коммуникация: сборник статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2001. Вып. 17. С. 5-10.

Author information

Irina Yur'evna Moiseeva

Orenburg State University

Lyudmila Vasil'evna Putilina

Orenburg State University

Svetlana Viktorovna Goloskova

Orenburg State University

About this article

Publication history

  • Received: May 25, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • языковая картина мира
  • детская языковая картина мира
  • концепт
  • когнитивный подход
  • лингвокультурологический подход
  • современная детская сказка
  • linguistic worldview
  • children’s linguistic worldview
  • concept
  • cognitive approach
  • linguo-cultural approach
  • modern children’s fairy tale

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)