INNOVATIVE POTENTIAL OF MULTIMEDIA AND INTERACTIVE METHODS IN TEACHING DIRECT AND INDIRECT SPEECH IN RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE CLASSES IN A LIBERAL ARTS COLLEGE
Abstract
Studying direct and indirect speech by foreign students is a complex process necessary for teaching written and oral communication and work with monological and dialogical speech. The article deals with the stages of teaching foreign students direct and indirect speech: introduction of grammatical material, teacher’s summarizing comment, systematization of grammatical material, formation of language skills and development of speech abilities. The authors propose a system of lexical and grammatical tasks and exercises on this topic, based on teaching the types of speech activity: listening, reading, speaking, and writing. There is connection between teaching direct and indirect speech using modern multimedia technologies and interactive teaching methods.
References
- Бакирова Л. Р. Интерактивные методы и приемы проведения занятий по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 7 (73). Ч. 1. С. 177-179.
- Балыхина Т. М. Методика преподавания русского языка как неродного (нового): учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Издательство Российского университета дружбы народов, 2007. 185 с.
- Батраева О. М. Игровые технологии как средство активизации учебного процесса при формировании коммуникативной и социокультурной компетенций // Теория и практика образования в современном мире: материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, февраль 2012 г.). СПб.: Реноме, 2012. С. 311-314.
- Володина Д. Н., Дроздова О. А., Замятина Е. В., Оглезнева Е. А. Использование речевых ситуаций на начальном этапе обучения русскому языку как иностранному в техническом вузе // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 3. С. 345-349.
- Игнатова И. Б., Андреева С. М., Мордас С. Б. Практическая грамматика: учебное пособие / Петровская академия наук и искусств (Белгородское отделение). СПб. - Белгород, 2006. 184 с.
- Капитонова Т. И., Московкин Л. В. Методика обучения русскому языку как иностранному на этапе предвузовской подготовки. СПб.: Златоуст, 2006. 272 с.
- Лексико-грамматические упражнения по русскому языку: практикум / под ред. О. С. Тарасенко. Уфа: Уфимский ЮИ МВД России, 2016. 104 с.
- Обсков А. В. К проблеме организации интерактивного обучения в вузе // Вестник Томского педагогического университета. 2012. № 11. С. 120-124.
- Очирова И. Н. Роль мультимедийных средств в преподавании русского языка как иностранного // Экология языка и коммуникативная практика. 2017. № 2. С. 150-155.
- Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Русский язык, 1989. 278 с.
- Русский язык как иностранный. Аудирование: практикум / под ред. А. В. Чухановой. Мн.: БГПУ, 2014. 190 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 16, 2018.
- Published: September 1, 2018.
Keywords
- русский язык как иностранный
- грамматический навык
- коммуникативное умение
- прямая и косвенная речь
- этапы обучения
- мультимедийные технологии
- интерактивные методы обучения
- система упражнений
- Russian as a foreign language
- grammatical skill
- communication skill
- direct and indirect speech
- stages of teaching
- multimedia technologies
- interactive teaching methods
- system of exercises
Copyright
© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC