• Original research article
  • September 1, 2018
  • Open access

PRECEDENT UNITS IN ADVERTISING TEXTS

Abstract

The article discusses the problem of precedence in advertising texts, analyzes the use of various methods of intertextual relations by the advertiser with the aim of creating a new text, including the elements of foreign texts into it or referring to them. Various sources of precedence have been studied: proverbs and sayings, quotes from films and cartoons, etc. Basing on the examples, various ways of introducing a precedent text into advertising are analyzed: direct quoting and various types of transformation of the canonical text.

References

  1. Большой толково-фразеологический словарь Михельсона [Электронный ресурс]. URL: http://enc.biblioclub.ru/ encyclopedia/127_Bolshoy_tolkovo-frazeologicheskiy_slovar_Mihelsona (дата обращения: 05.07.2018).
  2. Вартанова Н. Г. К вопросу о средствах интенсификации семантики компонентов текста рекламного интервью [Электронный ресурс] // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки: сетевой журнал. 2013. № 6. URL: http://online-science.ru/m/products/filologicheskie-nauki/gid811/pg9/ (дата обращения: 22.08.2018).
  3. Вестник здоровья. 2018. Январь.
  4. Вестник здоровья. 2018. Май.
  5. Вечерний Ростов. 2017. № 15-16.
  6. Вечерний Ростов. 2017. № 54.
  7. Вечерний Ростов. 2017. № 111.
  8. Вечерний Ростов. 2017. № 121.
  9. Вечерний Ростов. 2017. № 132.
  10. Вечерний Ростов. 2018. № 6.
  11. Вечерний Ростов. 2018. № 11.
  12. Вечерний Ростов. 2018. № 13.
  13. Вечерний Ростов. 2018. № 19.
  14. Вечерний Ростов. 2018. № 115-116.
  15. Гудков Д. Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М.: Гнозис, 2003. 288 с.
  16. Захаренко И. В., Красных В. В., Гудков Д. Б., Багаева Д. В. Прецедентное имя и прецедентное высказывание как символы прецедентных феноменов // Язык, сознание, коммуникация: сб. статей / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М.: Филология, 1997. Вып. 1. С. 82-103.
  17. Земская Е. А. Цитация и виды ее трансформации в заголовках современных газет // Поэтика, стилистика, язык и культура: памяти Татьяны Григорьевны Винокур: сб. статей / отв. ред. Н. Н. Розанова. М.: Наука, 1996. С. 157-168.
  18. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. М.: Наука, 1987. 262 с.
  19. Костомаров В. Г. Наш язык в действии. Очерки современной стилистики. М.: Гардарики, 2005. 288 с.
  20. Кто главный. 2018. Март.
  21. Кто главный. 2018. Май.
  22. Лисоченко О. В. Риторика для журналистов: прецедентность в языке и в речи: учеб. пособие для студентов вузов / под ред. Л. В. Поповской (Лисоченко). Ростов-на-Дону: Феникс, 2007. 318 с.
  23. Лотман Ю. М. История и типология русской культуры. СПб.: Искусство-СПб, 2002. 768 с.
  24. Слышкин Г. Г. Дискурс и концепт (о лингвокультурном подходе к изучению дискурса) // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс / ред. В. И. Карасик, Г. Г. Слышкин. Волгоград: Перемена, 2000. С. 38-45.
  25. Супрун А. Е. Текстовые реминисценции как языковое явление // Вопросы языкознания. 1995. № 6. С. 17-29.
  26. Терпугова Е. А. Рекламный текст как особый тип императивного дискурса: дисс.. к. филол. н. Иркутск, 2000. 181 с.
  27. Терских М. В. Функции прецедентных текстов в рекламе // Язык. Время. Личность. Омск: Омский гос. ун-т, 2002. С. 534-538.
  28. Я покупаю. 2017. Сентябрь.
  29. Я покупаю. 2018. Апрель.
  30. Glamour. 2017. № 2.
  31. Glamour. 2017. № 12.
  32. Glamour. 2018. № 4.

Author information

Natal'ya Gennad'evna Vartanova

Don State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: June 26, 2018.
  • Published: September 1, 2018.

Keywords

  • язык рекламы
  • рекламная коммуникация
  • межтекстовые связи
  • прецедентность в рекламе
  • источники прецедентности
  • language of advertising
  • advertising communication
  • intertextual relations
  • precedence in advertising
  • sources of precedence

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)