• Original research article
  • October 1, 2018
  • Open access

PROCEDURAL ORGANIZATION OF WEBINARS FOR LANGUAGE LEARNERS OF THE PART-TIME STUDY PROGRAMME “TRANSLATOR IN THE SPHERE OF PROFESSIONAL COMMUNICATION”

Abstract

The article examines the stages of organizing webinars on practically oriented subjects for the learners of the part-time study programme “Translator in the Sphere of Professional Communication”. The research aims to identify the types of webinars depending on the general structure of the course (preliminary, intermediate, final), to differentiate the webinar’s elements necessary to achieve the assigned objectives. The authors analyze the peculiarities of the procedural organization of webinars on “Professionally Oriented Translation”, which are focused on studying professional vocabulary during two semesters.

References

  1. Андреев А. А., Солдаткин В. И. Дистанционное обучение и дистанционные образовательные технологии // Cloud of science. 2013. № 1. С. 14-20.
  2. Галиуллина Г. В., Семушина Е. Ю., Галеева М. В. Особенности реализации программы «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации» в очно-дистанционной форме обучения // Проблемы теории, практики и дидактики перевода: сб. науч. тр. / отв. ред. В. В. Сдобников. Нижний Новгород: НГЛУ, 2017. Вып. 20. Т. 1. С. 36-43.
  3. Калинина С. Д. Вебинар как форма электронного обучения в высшей школе // Вестник МГИМО Университета. 2015. № 2 (41). С. 291-295.
  4. Калмыкова С. В. Развитие информационно-коммуникативной компетенции преподавателей вуза в среде дистанционной поддержки обучения // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Гуманитарные и общественные науки. 2011. № 1. С. 96-102.
  5. Ломов А. С. Дистанционная поддержка в процессе подготовки студентов высших учебных заведений // Сибирский педагогический журнал. 2011. № 1. С. 88-94.
  6. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: https://duma.consultant.ru/page.aspx?1646176 (дата обращения: 05.06.2018).
  7. Регламент разработки, регистрации, подготовки к использованию в учебном процессе и удаления электронных образовательных ресурсов в системе электронного обучения федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего образования «Казанский (Приволжский) федеральный университет» [Электронный ресурс]. URL: https://kpfu.ru/portal/docs/F_647446215/Reg.razrabotki.EOR_posl_28.04.2016_ iz.Elektr. pravit.pdf (дата обращения: 05.06.2018).
  8. Семушина Е. Ю. Особенности оценивания знаний слушателей программы «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации» в очно-дистанционной форме [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 4. URL: http://www.science-education.ru/article/view?id=26674 (дата обращения: 28.08.2018).
  9. Semushina E., Galeeva M., Galiullina G. Peculiarities of Teaching Speaking in Distant Form as a Part of Formation of Translator’s Competence of Technical Specialists // SGEM Conference on Psychology and Psychiatry, Sociology and Healthcare, Education. Sofia, 2014. P. 641-648.

Author information

Elena Yur'evna Semushina

Kazan National Research Technological University

Gul'nara Vagizovna Galiullina

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2018.
  • Published: October 1, 2018.

Keywords

  • дистанционное обучение
  • вебинар
  • профессионально-ориентированный перевод
  • модуль
  • дополнительное образование
  • контроль знаний
  • distant teaching
  • webinar
  • professionally oriented translation
  • module
  • additional education
  • knowledge assessment

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)