• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

LUDIC DIALOGICAL DISCOURSE AS A COMMUNICATIVE EVENT

Abstract

The article analyses the main communicative-pragmatic characteristics of ludic dialogical discourse. The key moments in the realization of the ludic dialogue are: rules for the organization of communication and interpretation, coherence of speech creation with the vertical context of the conventional ludic event. The basic structural elements of the dialogue, specificity of its lexical, syntactic, structural-grammatical and semantic expression are defined. Accentuation of the most important generalized meaning in the general conventional information flow of ludic discourse occurs when expressive ludic devices are used.

References

  1. Александрова О. В. Когнитивно-дискурсивные технологии в интерпретации языка и речи // Когнитивные исследования языка. Серия «Лингвистические технологии в гуманитарных исследованиях». 2015. Вып. 23. С. 59-63.
  2. Бредихин С. Н., Аликаев Р. С. Стратегии усмотрения и распредмечивания смысловых конструктов в аспекте по-нимания и в-живания // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 2 (47). С. 123-128.
  3. Бургакова Л. Дж. Личный архив. Бат, графство Сомерсет, Великобритания, 2012-2014.
  4. Бургакова Л. Дж. Личный архив. Элиста, Республика Калмыкия, 2014-2018.
  5. Ермакова Е. В., Ворожбитова A. A. Лингвориторические основы формирования языковой личности в системе дошкольного образования. Сочи: СГУТИКД, 2011. 152 с.
  6. Казыдуб H. H. Дискурсивное пространство как фрагмент языковой картины мира (теоретическая модель). Иркутск: Изд-во ИГЛУ, 2006. 216 с.
  7. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сборник научных трудов / под ред. В. И. Карасика, Г. Г. Слышкина. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5-20.
  8. Махова И. Н. Личный архив. Ставрополь, Россия, 2010-2017.
  9. Миньяр-Белоручева А. П., Покровская М. Е. Национальные стереотипы в этнонимике // Современные подходы к изучению единиц языка и речи и вопросы лингводидактики. Белгород: ПОЛИТЕРРА, 2011. С. 324-329.
  10. Рябко О. П. Флоронимическая мотивационная номинация // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2011. № 4. С. 163-166.
  11. Сухих С. А., Хандамова Э. Ф. Категория аффекта в письменном дискурсе // Ars linguistica: к 75-летию профессора И. П. Сусова / отв. ред. проф. А. А. Романов. М. - Тверь: ИЯ РАН; ТвГУ, 2002. С. 60-65.
  12. Тхорик В. И., Тхорик Е. Б., Фанян Н. Ю. Полифония идей: от философии культуры к философии языка и сознания // Текст и дискурс: полифония языков и культур. Краснодар - Napoli: КубГУ; Universita Degli Studi di Napoli, 2011. Кн. 1. С. 166-171.
  13. Шелестюк Е. В. Методологии исследования воздействия персуазивно-суггестивных текстов // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 3. С. 148-159.
  14. Dijk T. A. van. Discourse and Manipulation // Discourse & Society. 2006. Vol. 17. № 2. Р. 359-383.

Author information

Irina Nikolaevna Makhova

Stavropol State Agrarian University

Lana Dzhumberovna Burgakova

North-Caucasus Federal University

About this article

Publication history

  • Received: July 23, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • игровой диалогический дискурс
  • коммуникативно-прагматические характеристики
  • конвенциональность
  • творимость
  • перлокутивный эффект
  • актуализация
  • диалогизация
  • ludic dialogical discourse
  • communicative and pragmatic characteristics
  • conventionality
  • creativity
  • perlocutionary effect
  • actualization
  • dialogization

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)