• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

SOME FEATURES OF PERSUASIVE STRATEGIES IMPLEMENTATION IN PRIVATE ADVERTISEMENTS (BY THE MATERIAL OF THE ENGLISH LANGUAGE)

Abstract

The article is devoted to the topical issues of text linguistics and considers some features of persuasive advertising strategies implementation in private advertisements. The objective of the paper is the linguistic analysis of еру specific devices and techniques used by the authors of such advertisements and their comparison with similar devices and techniques in professional commercial advertising. The author comes to the conclusion that, despite the existing differences in the use of specific persuasive techniques, private advertisements implement all еру persuasive strategies typical of advertising discourse.

References

  1. Безменова H. A. Речевое воздействие как риторическая проблема // Проблемы эффективности речевой коммуникации: сб. науч.-аналит. обзоров. М.: ИНИОН, 1989. С. 116-133.
  2. Борисова С. С. Персуазивные стратегии в аналитических жанрах медиатекста (на материале немецкого языка): дисс. … к. филол. н. Орел, 2016. 250 с.
  3. Воробьева О. И. Экспрессивность газетной рекламы Республики Беларусь с позиций коммуникативно-деятельностного подхода: автореф. дисс. … к. филол. н. Мн., 2004. 23 с.
  4. Глинчевский Э. И. Средства речевого воздействия в языке СМИ // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2005. № 4. С. 18-27.
  5. Голоднов А. В. Лингвопрагматические особенности персуазивной коммуникации (на примере современной немецкоязычной рекламы) [Электронный ресурс]: автореф. дисс. … к. филол. н. СПб., 2003. URL: http://cheloveknauka. com/lingvopragmaticheskie-osobennosti-persuazivnoy-kommunikatsii (дата обращения: 16.07.2018).
  6. Гончарова Е. А. Персуазивность и способы ее языковой реализации в дискурсе рекламы // Studia Linguistica. 2001. № 10. Проблемы теории европейских языков. С. 120-130.
  7. Пирогова Ю. К. Стратегии коммуникативного воздействия в рекламе: опыт типологизации [Электронный ресурс] // Диалог 2001: труды международного семинара. М., 2001. URL: http://www.dialog-21.ru/digest/2001/articles/pirogova/ (дата обращения: 21.07.2018).
  8. Hovland C. I., Janis I. L., Kelley H. H. Communication and Persuasion: Psychological Studies of Opinion Change. New Haven: Yale University Press, 1953. 315 p.
  9. https://www.airbnb.ru/rooms/14667655?location=london (дата обращения: 20.07.2017).
  10. https://www.airbnb.ru/rooms/14933263?location=Stratford%20upon%20Avon%2C%20United%20Kingdom&s=2yhbcnPz (дата обращения: 25.07.2017).
  11. https://www.airbnb.ru/rooms/15600367?location=london&s=ShxO0DCH (дата обращения: 21.07.2017).
  12. https://www.airbnb.ru/rooms/19807070?location=london (дата обращения: 16.07.2017).
  13. https://www.airbnb.ru/rooms/2354700?location=london (дата обращения: 29.07.2017).
  14. https://www.airbnb.ru/rooms/388767?location=london (дата обращения: 15.07.2017).
  15. https://www.airbnb.ru/rooms/7729800?location=Stratford%20upon%20Avon%2C%20United%20Kingdom&s=2yhbcnPz (дата обращения: 21.07.2017).
  16. https://www.airbnb.ru/rooms/7786019?location=london (дата обращения: 29.07.2017).
  17. Kenechukwu S. A., Asemah E. S., Edegoh L. O. N. Behind Advertising: the Language of Persuasion [Электронный ресурс] // International Journal of Asian Social Science. 2013. № 3 (4). P. 951-959. URL: http://www.aessweb.com/pdf-files/ijass-3(4)-951-959.pdf (дата обращения: 20.07.2018).
  18. Shrum L. J., Liu M., Nespoli M., Lowrey T. M. Persuasion in the Marketplace: How Theories of Persuasion Apply to Marketing and Advertising [Электронный ресурс]. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/8556/2741c69ada39c429b6e 32c011a8808b4b310.pdf (дата обращения: 21.07.2018).

Author information

Viktoriya Yur’evna Khartung

Orenburg State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • рекламные объявления
  • персуазивные стратегии
  • персуазивные тактики
  • персуазивные приемы
  • коммуникативный акт
  • коммуникативная интенция
  • адресат
  • advertisements
  • persuasive strategies
  • persuasive tactics
  • persuasive techniques
  • communicative act
  • communicative intention
  • addressee

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)