• Original research article
  • November 1, 2018
  • Open access

THE VERBAL COMPONENT OF THE MAGAZINE-COVER CREOLIZED ANNOUNCEMENT

Abstract

The article deals with the creolized announcements of a leader from The Economist magazine which are published on its cover. The inquiry is aimed at describing the usage of the main verbal component of the creolized announcements and focuses on its supragraphemics, localisation, interaction with the iconic component. Considered in terms of comparative analysis, the component under discussion displays its typical properties. Special attention is paid to the corpus material units with increased semiotic capacity, as well as the various main verbal components involvement in compressing the creolized announcements and its impact on the conditions of semiosis. The revelation of the properties of the component under discussion, the description of its usage impart novelty to this study. The results arrived at in it could be employed when researching the creolized texts of some other types, in college syllabi of instruction.

References

  1. Агеев В. Н. Семиотика. М.: Весь мир, 2002. 256 с.
  2. Адзинова А. А. Явление прецедентности в заглавиях креолизованных текстов (на материале языка глянцевых журналов): автореф. дисс. … к. филол. н. Майкоп, 2007. 22 с.
  3. Анисимова Е. Е. Лингвистика текста и межкультурная коммуникация (на материале креолизованных текстов). М.: Академия, 2003. 128 с.
  4. Арнольд И. В. Значение сильной позиции для интерпретации текста // Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность. Изд-е 2-е. М.: Либроком, 2010. С. 223-238.
  5. Баранов А. Н., Паршин П. Б. Воздействующий потенциал варьирования в сфере метаграфемики // Проблемы эффективности речевой коммуникации: сб. науч.-аналитич. обзоров. М.: ИНИОН АН СССР, 1989. С. 41-115.
  6. Барт Р. Основы семиологии // Структурализм: «за» и «против»: сб. ст. М.: Прогресс, 1975. С. 114-163.
  7. Барт Р. Риторика образа // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. С. 297-318.
  8. Бернацкая А. А. Подпись как тип текста // Проблемы лингвистического анализа текста и коммуникации / отв. ред. Ю. М. Малинович. Иркутск: Иркутский гос. пед. ин-т, 1987. С. 118-128.
  9. Бойко М. А. Функциональный анализ средств создания образа страны (на материале немецких политических креолизованных текстов): автореф. дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2006. 23 с.
  10. Большиянова Л. М. Вербальное сопровождение фотоизображения в современной британской прессе: содержание и структура: автореф. дисс.. к. филол. н. Л., 1986. 15 с.
  11. Ворошилова М. Б. Политический креолизованный текст: ключи к прочтению. Екатеринбург: Уральский гос. пед. ун-т, 2013. 193 с.
  12. Герчук Ю. Я. Художественная структура книги. М.: РИП-холдинг, 2014. 216 с.
  13. Герчук Ю. Я. Шрифтовая среда // Герчук Ю. Я. Художественные миры книги. М.: Книга, 1989. C. 37-43.
  14. Магера Т. С. Текст политического плаката: лингвориторическое моделирование (на материале региональных предвыборных плакатов): автореф. дисс. … к. филол. н. Барнаул, 2005. 19 с.
  15. Македонцева А. М. Лингвопрагматические характеристики англоязычных креолизованных рекламных текстов малого формата: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2010. 27 с.
  16. Максименко О. И. Поликодовый vs креолизованный текст: проблема терминологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2012. № 2. С. 93-102.
  17. Матулевич Т. Г. Креолизованный анонс на обложке журнала The Economist // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Теория языка. Семиотика. Семантика». 2017. Т. 8. № 4. С. 838-846.
  18. Мечковская Н. Б. Семиотика: Язык. Природа. Культура: курс лекций. М.: Академия, 2004. 432 с.
  19. Мильчин А. Э., Чельцова Л. К. Справочник издателя и автора: редакционно-издательское оформление издания. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Изд-во Студии Артемия Лебедева, 2009. 1084 с.
  20. Михеев А. В. О некоторых типах взаимодействия изображения и текста // Типы коммуникации и содержательный аспект языка: сб. науч. трудов. М.: Наука, 1987. С. 191-199.
  21. Пойманова О. В. Семантическое пространство видеовербального текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1997. 24 с.
  22. Почепцов Г. Г. Теория коммуникации. М. - К.: Рефл-бук; Ваклер, 2001. 656 с.
  23. Реформатский А. А. Техническая редакция книги // Реформатский А. А. Лингвистика и поэтика. М.: Наука, 1987. С. 141-179.
  24. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия / отв. ред. Р. Г. Котов. М.: Наука, 1990. С. 180-186.
  25. Терминология в полиграфии [Электронный ресурс]. URL: https://noprint.ru/terminologiya.php?term=plashka (дата обращения: 25.06.2018).
  26. Чаплыгина Ю. С. Комические креолизованные тексты: взаимодействие знаковых систем. Самара: Изд-во Самарского гос. экономического ун-та, 2006. 156 с.
  27. Чигаев Д. П. Способы креолизации современного рекламного текста: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2010. 24 с.
  28. Officina Display ITC [Электронный ресурс]. URL: https://www.maisfontes.com/officina-display-itc-std (дата обращения: 25.06.2018).
  29. Signify // Hornby A. S. Oxford advanced learner’s dictionary of current English. 7th ed. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  30. Wall Street // Американа: англо-русский лингвострановедческий словарь. Смоленск: Полиграмма, 1996.

Author information

Tamara Georgievna Matulevich

Novosibirsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 23, 2018.
  • Published: November 1, 2018.

Keywords

  • вербальный компонент (ВК)
  • креолизованный анонс (КА)
  • пластический компонент (ПК)
  • текст
  • знак
  • verbal component
  • creolized announcement
  • iconic component
  • text
  • sign

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)