• Original research article
  • December 1, 2018
  • Open access

FEATURES OF INTERACTION OF VERBAL AND NONVERBAL BEHAVIOUR OF POLITICAL TV DEBATES PARTICIPANTS AT THE STAGE OF DISCUSSION IN THE ASPECT OF MULTIMODAL INTERACTION

Abstract

The article is devoted to identifying the features of the verbal and nonverbal behaviour of TV debates communicants-participants at the stage of discussion. The examples of using the strategies and tactics, the most typical of the British parliamentary discourse speech, are analysed. The nonverbal components of communication are considered in the aspect of multimodal interaction. Video analysis is used as a research method. The study examines what ways the interactants use communicating with each other, with the audience, as well as with the presenter in order to attract attention and influence the recipients. The most frequently used means of verbal and nonverbal communication for this purpose are revealed.

References

  1. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация: сборник работ. М.: Прогресс, 1989. 310 с.
  2. Калинин К. Е. Коммуникативные стратегии убеждения в англоязычном политическом дискурсе: автореф. дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2009. 21 с.
  3. Карамова А. А. Структура политического дискурса [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования: электронный научный журнал. 2014. № 2. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=12421 (дата обращения: 19.10.2018).
  4. Мишланов В. А., Нецветаева Н. С. Коммуникативные стратегии и тактики в современном политическом дискурсе (на материале политической рекламы предвыборных кампаний 2003, 2007, 2008 гг.) // Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2009. Вып. 6. С. 5-13.
  5. Паршина О. Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России. Астрахань: Изд-во АГТУ, 2004. 196 с.
  6. Петрова А. А. Мультимодальные аспекты исследования интеракции // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2008. № 2 (8). С. 105-111.
  7. Семкин М. А. Коммуникативные стратегии и речевые тактики конфронтационных электоральных риторик (на материале третьего этапа дебатов президентской предвыборной кампании США 2012 г.) // Политическая лингвистика. 2014. № 1 (47). С. 186-190.
  8. Шейгал Е. И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004. 328 с.
  9. Ширяева Т. А., Черноусова Ю. А., Триус Л. И. Стратегия дискредитации в дискурсе современных британских парламентских дебатов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 7 (61). Ч. 3. С. 180-184.
  10. Gelang M. Towards a political action // Multimodal communication in political speech. Shaping minds and social action: International workshop, political speech 2010 / ed. by I. Poggi et al. Rome, 2010. Р. 30-38.
  11. Schmitt R. Bericht über das 1. Arbeitstreffen “Multimodale Kommunikation” // Sprachreport. 2004. № 1. S. 31-34.

Author information

Olesya Nikolaevna Tarasova

Ivanovo State Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: October 8, 2018.
  • Published: December 1, 2018.

Keywords

  • вербальное и невербальное поведение
  • интерактанты
  • видеоанализ
  • теледебаты
  • политический дискурс
  • речевые стратегии и тактики
  • verbal and nonverbal behaviour
  • interactants
  • video analysis
  • TV debates
  • political discourse
  • speech strategies and tactics

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)