• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

LAMA’S IMAGE PECULIARITIES IN THE BURYAT GESARIADA

Abstract

In the article, the analysis of the Buryat Gesariada texts, which, unlike the Mongolian version, experienced minimal influence from widespread Buddhism in the Mongolian world, is carried out. The comparative review of the Buryat üligers about Gesar, in particular, those related to the Ungin storytelling tradition, allows tracing the transformation of the traditional motive of shapeshifting in the Buryat folklore associated with introducing the image of a Buddhist clergyman, a lama, into it. At the same time, the author of the article comes to the conclusion that in his primary semantic content, a lama image in the Buryat üligers about Gesar is still positive.

References

  1. Абай Гэсэр / записано А. А. Бальбуровым от Б. Жатухаева (р. 1891) в апреле 1941 г. в г. Улан-Удэ // Центр восточных рукописей и ксилографов Института монголоведения, буддологии и тибетологии Сибирского отделения Российской академии наук (ЦВРК ИМБТ СО РАН). Инв. № 2510. 102 с. Машинопись.
  2. Абай Гэсэр / сказитель П. М. Тушемилов; науч. зап. Т. М. Болдоновой; пер., вступит. статья и послесловие С. Ш. Чагдурова. Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госуниверситета, 2000. 256 с.
  3. Абай Гэсэр / сказитель П. Петров; зап. И. Н. Мадасона; вступ. ст., подг. текста, пер. и коммент. А. И. Уланова. Улан-Удэ: Бур. комплексный НИИ СО АН СССР, 1960. 314 с.
  4. Абай Гэсэр богдо хан / записано от А. Васильева, предпол. в 30-е - нач. 40-х гг. ХХ в. // ЦВРК ИМБТ СО РАН. Ф. С. П. Балдаева. Без инв. №. 405 с. Машинопись.
  5. Абай Гэсэр хубун / записано С. П. Балдаевым от П. У. Степанова 6 августа 1940 г. в с. Ныгда Аларского района Иркутской области // ЦВРК ИМБТ СО РАН. № 1480. 78 с. Машинопись.
  6. Абай Гэсэр-Хубун (Эхирит. булагат. вариант) / записан Ц. Жамцарано у сказателя Маншута Имегенова; подгот. текста, пер. и примеч. М. П. Хомонова; вступ. ст. А. Уланова; АН СССР. Сиб. отд-е. Бурят. комплекс. НИИ. Улан-Удэ, 1961. 231 с.
  7. Арбан табан наhанда утэлэhэн Гургалдай (Постаревший в 15-летнем возрасте Гургалдай) / записано М. П. Хомоновым от сказителя Б. Барнакова в 1961 г. // ЦВРК ИМБТ СО РАН. Инв. № 2040. Л. 190-258.
  8. Бурчина Д. А. Гэсэриада западных бурят. Новосибирск: Наука, 1990. 449 с.
  9. Бурчина Д. А. Эхирит-булагатские эпические традиции в улигерах Бууры Барнакова // Вестник Бурятского государственного университета. 2013. Вып. 10. С. 159-165.
  10. Позднеев А. М. Очерки быта буддийских монастырей и буддийского духовенства в Монголии в связи с отношением сего последнего к народу. Элиста: Калмыцкое книжное издательство, 1993. 496 с.
  11. Поппе Н. Н. Об отношении бурят-монгольского Гэсэра к монгольской книжной версии // Записки Бурят-Монгольского государственного института языка, литературы и истории. 1941. Вып. 5-6. С. 7-19.
  12. Шаракшинова Н. О. Героический эпос о Гэсэре: учебное пособие для студентов филол. фак. Иркутск, 1969. 348 с.
  13. Lӧrincz L. Die Burjatischen Geser Varianten // Acta orientalia Academae scientiarum hungaricae. Budaрest, 1975. Vol. XXIX. Fasc. 1. Р. 55-91.

Author information

Erzhena Bairovna Ayusheeva

Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Received: October 19, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • Гэсэриада
  • бурятские варианты Гэсэриады
  • бурятские улигеры
  • буддизм
  • мотив
  • образ ламы
  • найжи
  • Соржо
  • Gesariada
  • Buryat versions of Gesariada
  • Buryat üligers
  • Buddhism
  • motive
  • lama image
  • naiji (guardian)
  • Sorjo

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)