• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

RECEPTION OF THE NOVEL “THE MAGIC MOUNTAIN” BY THOMAS MANN IN DOMESTIC AND FOREIGN LITERATURE

Abstract

The article is devoted to the research of the poorly studied history of the reception of the novel “The Magic Mountain” by Thomas Mann, which occupies a special, “intermediate” position in his creative heritage. Multidirectional tendencies in the study of “The Magic Mountain” that prevail in the Russian and foreign literature of the XX and early XXI centuries are considered. Relevant research lacunae are identified. Particular attention is paid to the genre originality of the novel, as well as its psychologism. The author concludes that the future belongs to the research, in which the evolution of narrative forms in the novel is analysed in close connection with the dynamics of the main character’s mental life.

References

  1. Аверкина С. Н. Рецепция австрийской литературы эпохи бидермайер в творчестве Томаса Манна: дисс.. д. филол. н. Н. Новгород, 2013. 398 с.
  2. Адмони В. Г., Сильман Т. И. Томас Манн: очерк творчества. Л.: Советский писатель, 1960. 350 с.
  3. Апт С. К. Томас Манн. М.: Молодая гвардия, 1972. 349 с.
  4. Баринова Е. В. Жанровое своеобразие романа Томаса Манна «Волшебная гора» // Куляшовские чтения: материалы международной научно-практической конференции: в 2-х ч. / отв. ред. Л. Килевая. Могилев: МГУ им. А. А. Кулешова, 2010. Ч. 1. С. 275-280.
  5. Днепров В. Д. Интеллектуальный роман Томаса Манна // Днепров В. Д. Идеи времени и формы времени. Л.: Советский писатель, 1980. С. 307-384.
  6. Карельский А. В. От героя к человеку: два века западноевропейской литературы. М.: Советский писатель, 1990. 405 с.
  7. Кургинян М. С. Романы Томаса Манна (формы и метод). М.: Художественная литература, 1975. 336 с.
  8. Лебедева Ю. Н. Феномен бюргерства и повествовательный метод романов Томаса Манна: дисс.. к. филол. н. М., 2015. 203 с.
  9. Лундберг Е. Г. Путь Томаса Манна // Интернациональная литература. 1936. № 10. С. 110-123.
  10. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. М.: Наука, 1976. 406 с.
  11. Мельник Т. Рождение героя из таинства времени // Манн Т. Волшебная гора. М.: АСТ, 2010. С. 5-22.
  12. Миллер-Будницкая Р. М. Смерть культуры // Манн Т. Собрание сочинений: в 6-ти т. Л.: ГИХЛ, 1935. Т. 1. С. V-XXXII.
  13. Павлова Н. С. Типология немецкого романа (1900-1945): монография. М.: Наука, 1982. 280 c.
  14. Пашигорев В. Н. Роман воспитания в немецкой литературе XVIII-XX веков. Генезис и эволюция: дисс.. д. филол. н. Ростов н/Д, 2005. 333 с.
  15. Петров Д. С. Томас Манн как мыслитель и гуманист: опыт социально-философского анализа: дисс.. к. филос. н. М., 2003. 153 с.
  16. Сучков Б. Л. Томас Манн // Манн Т. Собрание сочинений: в 10-ти т. М.: Гослитиздат, 1959. Т. 1. С. 5-62.
  17. Федоров А. А. Томас Манн. Время шедевров. М.: Изд-во Московского университета, 1981. 336 с.
  18. Якушева Г. В. Томас Манн // Литературный процесс в Германии первой половины XX века (ключевые и знаковые фигуры) / отв. ред. В. Д. Седельник и др. М.: ИМЛИ РАН, 2015. С. 318-369.
  19. Abadi E. Erzählerprofil und Erzähltechnik im Roman „Der Zauberberg“. Münster: Lit Verlag, 1998. 240 S.
  20. Dierks M. Studien zu Mythos und Psychologie bei Thomas Mann. Frankfurt a/M: Vittorio Klostermann, 2003. 293 S.
  21. Diersen I. Thomas Mann: episches Werk, Weltanschauung, Leben. Berlin - Weimar: Aufbau-Verlag, 1975. 433 S.
  22. Eloesser A. Thomas Mann. Sein Leben und sein Werk. Berlin: Fischer Verlag, 1925. 207 S.
  23. Heftrich E. Zauberbergmusik. Über Thomas Mann. Frankfurt a/M: Vittorio Klostermann, 1975. 383 S.
  24. Koopmann H. Die Entwicklung des „Intellektuellen Romans“ bei Thomas Mann. Untersuchungen zur Struktur von „Buddenbrooks“, „Königliche Hoheit“ und „Der Zauberberg“. Bonn: Bouvier & Company, 1962. 174 S.
  25. Kristiansen B. Unform - Form - Überform: Thomas Manns „Zauberberg“ und Schopenhauers Metaphysik. København: Akademisk Forlag, 1978. 390 S.
  26. Kurzke H. Thomas Mann. Epoche - Werk - Wirkung. München: C. H. Beck Verlag, 2010. 349 S.
  27. Lehnert H. Thomas Mann. Fiktion, Mythos, Religion. Stuttgart: Kohlhammer, 1965. 267 S.
  28. Moll B. Störenfriede: Poetik der Hybridisierung in Thomas Manns „Zauberberg“. Frankfurt a/M: Vittorio Klostermann, 2015. 288 S.
  29. Neumann M. Ein Bildungsweg in der Retorte. Hans Castorp auf dem Zauberberg // Thomas Mann Jahrbuch 10 / hrsg. Von E. Heftrich, Th. Sprecher. Frankfurt a/M: Vittorio Klostermann, 1997. S. 133-148.
  30. Reiss G. „Allegorisierung“ und moderne Erzählkunst. Eine Studie zum Werk Thomas Manns. München: W. Fink, 1970. 256 S.
  31. Sandt L. Mythos und Symbolik im „Zauberberg“ von Thomas Mann. Bern: P. Haupt, 1979. 365 S.
  32. Scharfschwerdt J. Thomas Mann und der deutsche Bildungsroman. Eine Untersuchung zu den Problemen einer literarischen Tradition. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag, 1967. 284 S.
  33. Schuman W. Zwischen Gestern und Morgen // Kunstwart und Kulturwart. 1925. № 38. S. 201-205.
  34. Selbmann R. Der deutsche Bildungsroman. Stuttgart - Weimar: Metzler, 1994. 204 S.
  35. Weigand H. J. Thomas Mann’s Novel “Der Zauberberg”. A Study. N. Y., 1933. 183 p.
  36. Wysling H. Der Zauberberg // Thomas-Mann-Handbuch / hrsg. von H. Koopmann. Frankfurt a/M: Fischer Taschenbuch Verlag, 2005. S. 397-422.

Author information

Dmitrii Aleksandrovich Belyakov

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • Томас Манн
  • манноведение
  • рецепция романа «Волшебная гора»
  • жанровое своеобразие
  • психологизм
  • Thomas Mann
  • Thomas Mann studies
  • reception of the novel “The Magic Mountain”
  • genre originality
  • psychologism

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)