• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

LINGUOCULTUROLOGICAL CONTENT OF THE CONCEPT СЕМЬЯ / FAMILY IN THE WORLDVIEWS OF THE GREAT ALTAI PEOPLES (ACCORDING TO CLOZE-TESTING DATA)

Abstract

The article deals with a fragment of the conceptual sphere of the Chinese and Kazakh peoples living in the Great Altai region. The functioning of the concept “семья / family” is described at the present stage of the development of the languages and cultures of these peoples. The cloze-testing method was adapted and applied for the reconstruction of the national conceptual sphere for the first time. On its basis, the semantic content of the encyclopaedic and evaluation areas of the concept “семья / family” in the worldviews of the Kazakhs and the Chinese is revealed. The national perception of family relations varies significantly among these peoples living in the same region.

References

  1. Алтай трансграничный: пути международной интеграции и устойчивого развития / под общ. ред. М. Ю. Шишина. М.: Институт устойчивого развития Общественной палаты Российской Федерации; Центр экологической политики России, 2013. 86 с.
  2. Барышникова Н. Г., Белокурова С. М., Двоежанова Н. Г., Карагодин А. А., Карагодина И. А., Киба О. А. Лингвокультурологическая реконструкция концептосферы народов Большого Алтая (на примере концепта «семья») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12 (78). Ч. 4. С. 65-69.
  3. Введение в когнитивную лингвистику / отв. ред. М. В. Пименова. Кемерово: Графика, 2004. Вып. 4. 208 с.
  4. Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М.: Языки славянской культуры, 2001. 290 с.
  5. Воркачев С. Г. Лингвоконцептология и межкультурная коммуникация: истоки и цели // Филологические науки. 2005. № 4. С. 76-83.
  6. Иванова М. Г. Культура как базовое понятие в формировании этнопсихологической компетенции у китайских учащихся при изучении русского языка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 11 (53). Ч. 2. C. 69-73.
  7. Карасик В. И. О категориях лингвокультурологии // Языковая личность: проблемы коммуникативной деятельности: сборник научных трудов. Волгоград: Перемена, 2001. С. 3-16.
  8. Попова З. Д., Стернин И. А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ; Восток - Запад, 2007. 314 с.
  9. Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как системное образование // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2004. № 1. С. 29-34.
  10. Толстова В. М. Клоуз-тест как средство контроля при обучении иностранному языку [Электронный ресурс]. URL: http://открытыйурок.рф/статьи/212095/ (дата обращения: 20.09.2018).

Author information

Aleksandr Aleksandrovich Karagodin

Polzunov Altai State Technical University

Inna Andreevna Karagodina

Polzunov Altai State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: September 17, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • Большой Алтай
  • концепт «семья»
  • метод клоуз-тестирования
  • национальная языковая картина мира
  • межкультурная коммуникация
  • Great Altai
  • concept “семья / family”
  • cloze-testing method
  • national linguistic worldview
  • cross-cultural communication

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)