• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

TECHNOLOGIES PERTAINING TO THE HUMANITIES IN THE DIGITAL AGE

Abstract

The article discusses the role of the humanities and the technologies pertaining to the humanities in creating conditions for the implementation of the strategic programs for the development of the digital economy of the Russian Federation. The possibility of using digital linguistic technologies for public consciousness monitoring and new strategies formation in the non-classical marketing field is shown. As an example, the author conducts a study of public opinion in relation to liberal education using open corpora of texts, reveals the specificity of different social groups’ attitude to education in general.

References

  1. Баранов А. Н. Введение в прикладную лингвистику. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 360 с.
  2. Бетелин В. Б. Проблемы и перспективы формирования цифровой экономики в России // Вестник Российской академии наук. 2018. Т. 88. № 1. С. 3-9.
  3. Васецкая Н. О., Гаевская Т. Б. Анализ структуры и задач программы «Цифровая экономика Российской Федерации» // Цифровая экономика и Индустрия 4.0: новые вызовы: труды научно-практической конференции с международным участием (г. Санкт-Петербург, 2-4 апреля 2018 г.) / под ред. д-ра экон. наук, проф. А. В. Бабкина. СПб., 2018. С. 18-23.
  4. Генеральный интернет-корпус русского языка (ГИКРЯ). О проекте [Электронный ресурс]. URL: http://www.webcorpora.ru/ (дата обращения: 02.10.2018).
  5. Гуманитарное образование [Электронный ресурс] // Большая советская энциклопедия: в 30-ти т. М.: Сов. энцикл., 1969-1978. URL: https://biblioclub.ru/index.php?page=dict&termin=690202 (дата обращения: 02.10.2018).
  6. Милаева О. В., Ростовская Н. Е. Контент-маркетинг: к вопросу определения понятия // Наука. Общество. Государство. 2017. Т. 5. № 1 (17). С. 162-168.
  7. Мышленник Г. В., Егорова Е. Е. Инновационные составляющие в управлении человеческим капиталом // Наука сегодня: вызовы и решения: материалы международной научно-практической конференции: в 2-х ч. М.: ООО «Маркер», 2018. Ч. 1. С. 134-136.
  8. Национальная технологическая инициатива [Электронный ресурс]. URL: https://asi.ru/nti/ (дата обращения: 02.10.2018).
  9. Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://www.ruscorpora.ru/index.html (дата обращения: 02.10.2018).
  10. Николаев И. С. Квантитативная лингвистика: что можно сосчитать в языке и речи? // Прикладная и компьютерная лингвистика / под ред. И. С. Николаева, О. В. Митрениной, Т. М. Ландо. М.: Ленанд, 2017. С. 275-295.
  11. Педагогический словарь [Электронный ресурс] / под ред. Г. М. Коджаспировой, А. Ю. Коджаспирова. М.: Академия, 2005. URL: http://niv.ru/doc/dictionary/pedagogical/index.htm (дата обращения: 02.10.2018).
  12. Сибирская Е. В., Овешникова Л. В. НТИ как стратегическое направление технологического развития России // Статистика и экономика. 2018. Т. 15. № 1. С. 34-41.
  13. Университет НТИ 20.35 [Электронный ресурс]. URL: http://2035.university/upload/iblock/5c7/5c79ad0da595c8b24b0550 fa8c40a6b4.pdf (дата обращения: 02.20.2018).

Author information

Elena Mikhailovna Severina

Southern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: October 7, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • цифровые гуманитарные технологии
  • цифровая экономика
  • Национальная технологическая инициатива (НТИ)
  • общественное мнение
  • лингвистический мониторинг
  • гуманитарное образование
  • корпуса текстов
  • digital technologies pertaining to the humanities
  • digital economy
  • National Technology Initiative
  • public opinion
  • linguistic monitoring
  • liberal education
  • text corpora

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)