• Original research article
  • December 15, 2018
  • Open access

ANALYSIS OF TEACHING MATERIALS WITHIN COMMUNICATIVELY ORIENTED APPROACH TO TEACHING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE TO MILITARY STUDENTS OF ENGINEERING AND TECHNICAL SPECIALTY

Abstract

In the article, the analysis of teaching materials within communicatively oriented approach to teaching Russian as a foreign language to military students of engineering and technical specialty in the process of working with the complex Russian sentence is presented. It has been ascertained that, in spite of new technologies in education, the textbook is still the main means of optimizing educational process in modern teaching methods and pedagogical practice; it should include the systemic-functional approach to language teaching and form strong Russian-language professional communicative competencies of a foreign military student.

References

  1. Алпеева Л. В., Лебедев Ю. М., Павленко Л. В. Сборник текстов и упражнений по дисциплинам профессионального цикла: пособие по русскому языку как иностранному / под ред. Л. В. Алпеевой. СПб.: ВИ (ИТ), 2014. 112 с.
  2. Афанасьева Н. Д., Лобанова Л. А. Экономика: учебное пособие по языку специальности. СПб.: Златоуст, 2012. 96 с.
  3. Глазунова О. И., Колесова Д. В., Попова Т. И. Программа по русскому языку как иностранному. Уровни А1 - С2. Основной курс. Фонетика. Лексика. Грамматика. Аудирование. Чтение. Говорение. Письмо. М.: Русский язык. Курсы, 2017. 216 с.
  4. Культура русской речи и эффективность общения. М.: Наука, 1996. 441 с.
  5. Магомедова Т. И. Русскоязычная профессиональная коммуникативная компетенция студентов юридического профиля: модель и технология формирования в условиях полиязычия: монография. Махачкала: ДГУ, 2009. 233 с.
  6. Магомедова Т. И. Формирование коммуникативной компетенции студентов-юристов в условиях полиязычия // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Социология. 2009. Вып. 2. Ч. II. С. 115-122.
  7. Олейник С. П. Коммуникативное сходство простых и сложноподчиненных предложений как основа их параллельного изучения в иностранной аудитории // Русский язык в нефилологическом вузе. М.: Русский язык, 1985. С. 92-99.
  8. Цховребов А. С. Развитие коммуникативных навыков учащихся-осетин старших классов при изучении сложносочиненного предложения русского языка: дисс. … к. пед. н. Махачкала, 2017. 186 с.
  9. Цховребов А. С. Экспериментальный дидактический маршрут развития коммуникативных навыков учащихся-билингвов при изучении русского сложносочиненного предложения // Дидактическая филология. 2017. № 1 (5). С. 76-81.
  10. Шанский Н. М. Содержание и структура школьного учебника русского языка для нерусских // Шанский Н. М. Русское языкознание и лингводидактика: сборник статей. М.: Русский язык, 1985. С. 203-215.
  11. Щукин А. Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке: учеб. пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. М.: Икар, 2011. 454 с.

Author information

Alan Soltanovich Tskhovrebov

Military Educational Institution of Logistics named after General of the Army A. V. Khrulyov of the Ministry of Defense of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: September 25, 2018.
  • Published: December 15, 2018.

Keywords

  • коммуникативная компетенция
  • методический анализ
  • русский как иностранный
  • сложные синтаксические единицы
  • учебное пособие
  • учебно-методический комплекс
  • системно-функциональный подход
  • communicative competence
  • methodological analysis
  • Russian as a foreign language
  • complex syntactic units
  • textbook
  • teaching materials
  • systemic-functional approach

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)