• Original research article
  • January 10, 2019
  • Open access

LINGUISTIC MEANS OF CREATING AN IMAGE OF A BUSINESSWOMAN IN THE ENGLISH-LANGUAGE FICTION DISCOURSE (BY THE MATERIAL OF L. WEISBERGER’S NOVEL “THE DEVIL WEARS PRADA”)

Abstract

The article is devoted to the topical problem of studying the image of a businesswoman. The purpose of the work is to identify the system of linguistic means, by which the representation of the image of a businesswoman in L. Weisberger’s novel “The Devil Wears Prada” is shown. The research novelty is in the attempt of the comprehensive analysis and systematisation of the linguistic means used to realise the image of a businesswoman in an occupational novel. The author uses vocabulary definitions. The results have shown that the actualisation of the components of a businesswoman’s image in the English-language fiction discourse is implemented through lexical-stylistic and syntactic means, author’s neologisms, original nominations, as well as terms and specific vocabulary of glossy publications. Image and evaluation characteristics are expressed both explicitly and implicitly. The functioning specificity of the identified units, divided into thematic groups, is revealed.

References

  1. Баданян И. Ф., Евсюкова Т. В. Языковые средства реализации образа деловой женщины в медиадискурсе (на материале русского и немецкого языков) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2. Филология и искусствоведение. 2016. № 4. С. 34-39.
  2. Баишева А. М. Хронотопическая модель исторического романа в семиотическом аспекте // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 5 (35). Ч. 1. C. 30-34.
  3. Баранов А. Н. Лингвистическая экспертиза текста: теоретические основания и практика: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2011. 592 с.
  4. Бахтин М. М. Эпос и роман // Вопросы литературы. 1970. № 1. С. 95-122.
  5. Гаганова-Гранатова А. Почему в России нет производственного романа? [Электронный ресурс]. URL: http://rospisatel.ru/ gaganova.htm (дата обращения: 14.08.2018).
  6. Данилова Е. С. Стилистическая роль глаголов механического воздействия “stretch”, “drape”, “fold”, “tuck”, используемых в переносном значении, в романах Л. Вайсбергер // Научные ведомости. Серия «Гуманитарные науки». 2011. № 24 (119). Вып. 12. С. 113-119.
  7. Керер К. А. Лингвокультурный образ профессионала в производственных романах Артура Хейли // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 17 (232). Филология. Искусствоведение. Вып. 55. С. 67-70.
  8. Лейдерман Н. Л. Русская литература XX века: 1917-1920-e годы: в 2-х кн. М.: Академия, 2008. Кн. 1. 464 с.
  9. Манджиева С. В. Прагматический эффект сложных слов в современном авторском романе (на материале романа Лорен Вайсбергер “The Devil Wears Prada”) // Гуманитарные и социальные науки. 2014. № 2. С. 596-599.
  10. Московская Н. Л., Мацаева М. А. К вопросу о жанровой специфике производственного романа (на материале произведений Артура Хейли) // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2013. № 3. С. 282-291.
  11. Hornby A. S. Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. Oxford: Oxford University Press, 2010. 1796 p.
  12. Weisberger L. The Devil Wears Prada. N. Y.: Broadway Books, 2004. 360 p.

Author information

Natal'ya Georgievna Shchitova

Taganrog Institute named after A. P. Chekhov (Branch) of Rostov State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: August 23, 2018.
  • Published: January 10, 2019.

Keywords

  • языковые средства
  • лексико-стилистические средства
  • терминологическая лексика
  • тропы
  • деловая женщина
  • роман
  • linguistic means
  • lexical and stylistic means
  • terminological vocabulary
  • tropes
  • businesswoman
  • novel

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)