• Retracted: January 25, 2019
  • Original research article
  • January 10, 2019
  • Open access

STUDY OF URBAN ERGONYMS

The article is retracted because of duplication.

Abstract

The article is devoted to studying the nominations of urban onomasticon. The authors analyse the heterogeneous in its origin and structure stratum of the ergonyms nominating Elista commercial objects. The paper focuses on identifying lexico-semantic means to form ergonyms. The findings allow the authors to conclude that the most productive and the most frequent means of ergonymization are the following ones: transonymization, borrowings and metaphorical onymization. The relevance of the study is determined by the fact that ergonyms have a wide spectrum of functions: advertising, sociocultural, pragmatic. The analysed stratum of urbanonyms possesses high dynamicity, expressivity.

References

  1. Алистанова Ф. Ф. Эргонимы современного русского языка как микросистема: автореф. дисс. … к. филол. н. Махачкала, 2011. 23 с.
  2. Арутюнова Н. Д. Номинация, референция, значение // Языковая номинация. Общие вопросы / отв. ред. Б. А. Серебренников. М.: Наука, 1977. С. 188-206.
  3. Букчина Б. З., Золотова Г. А. Слово на вывеске // Русская речь. 1968. № 3. С. 49-56.
  4. Дубровина Л. B. Официальные названия лечебных учреждений в Великобритании и США // Ономастика. Типология. Стратиграфия: сборник статей / АН СССР, Институт языкознания; отв. ред. А. В. Суперанская. М.: Наука, 1988. С. 99-107.
  5. Кокорина Н. А., Чэнь Чженхань. Лексико-семантическая онимизация эргонимов // Русский язык и лингвокультура в сопоставительном аспекте: материалы ежегодной международной конференции. Екатеринбург: УрФУ, 2015. C. 52-57.
  6. Крючкова М. Я. Многокомпонентные эргонимы в аспекте орфографии: проблема совершенствования нормы правописания: дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2003. 199 с.
  7. Курбанова М. Г. Эргонимы современного русского языка: семантика и прагматика: дисс. … к. филол. н. Астрахань, 2014. 191 с.
  8. Норман Б. Ю. Игра на гранях языка. М.: Флинта, 2006. 344 с.
  9. Отин Е. С. Номинационные процессы в русской эргонимии ХХ века // Актуальные вопросы теории языка и ономастической номинации: сб. статей. Донецк: ДонГУ, 1993. С. 83-94.
  10. Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. М.: Наука, 1978. 198 с.
  11. Прокуровская Н. А. Город в зеркале своего языка: на языковом материале города Ижевска: монография. Ижевск: Изд-во Удмуртского ун-та, 1996. 228 с.
  12. Суперанская А. В. Общая теория имени собственного. М.: Наука, 1973. 360 с.
  13. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000. 624 с.
  14. Шимкевич Н. В. Русская коммерческая эргонимия: прагматический и лингвокультурологический аспекты: автореф. дисс. … к. филол. н. Екатеринбург, 2002. 23 с.
  15. Щетинин Л. М. Имена и названия. Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского ун-та, 1968. 215 с.

Author information

Galina Mandzhievna Bovaeva

Kalmyk State University named after B. B. Gorodovikov

Tat'yana Viktorovna Buraeva

Kalmyk State University named after B. B. Gorodovikov

El'za Ochir-Goryaevna Dal'dinova

Kalmyk State University named after B. B. Gorodovikov

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2018.
  • Published: January 10, 2019.
  • Retracted: January 25, 2019.

Keywords

  • эргонимизация
  • лексико-семантический способ
  • рекламная функция
  • эргонимическая картина
  • городской ономастикон
  • номинация
  • коммерческие объекты
  • ergonymization
  • lexico-semantic means
  • advertising function
  • ergonymic aspect
  • urban onomasticon
  • nomination
  • commercial objects

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)