• Original research article
  • January 10, 2019
  • Open access

ENGLISH LOANWORDS AS AN ELEMENT OF STUDENTS’ BACKGROUND KNOWLEDGE

Abstract

The objective of the article is to analyse the role of foreign-language loanwords in the formation of students’ background knowledge on the basis of the acquisition of the English-language lexical units in everyday communication. In the course of the study, the authors rely on a linguistic experiment results, which allow determining the identification strategies and degree of assimilation of the English loanwords as stimulus words. The authors trace the transition from the intuitive nature of loanwords use to the cognitive level of their acquisition in speech activity implementation in both native and foreign language.

References

  1. Верещагин Е. М. Вопросы теории речи и методики преподавания иностранных языков. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1969. 90 с.
  2. Виноградов В. С. Введение в переводоведение (общие и лексические вопросы). М.: Изд-во Ин-та общего среднего образования РАО, 2001. 224 с.
  3. Карапетян О. В., Мясковская Т. В. Сопоставительное лингвострановедение и фоновые знания как основной предмет лингвострановедения // Альманах современной науки и образования. 2012. № 4 (59). С. 120-123.
  4. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2000. 248 с.
  5. Нарочная Е. Б., Шевцова Г. В. Borrowings in the Language Consciousness of a Modern Person (Иноязычные заимствования в языковом сознании современника) // Journal of International Scientific Publication: Language, Individual & Society. 2009. Vol. 3. Part 2. P. 222-240.
  6. Томахин Г. Д. Лингвострановедение: что это такое? // Иностранные языки в школе. 1996. № 6. С. 22-24.
  7. Федоренко Л. П. Принципы обучения русскому языку. М.: Просвещение, 1978. 160 с.
  8. http://www.dictionary.com (дата обращения: 24.09.2018).
  9. http://www.urbandictionary.com (дата обращения: 25.09.2018).

Author information

Elena Borisovna Narochnaya

Platov South-Russian State Polytechnic University (NPI)

Viktoriya Evgen’evna Sumina

Platov South-Russian State Polytechnic University (NPI)

About this article

Publication history

  • Received: October 11, 2018.
  • Published: January 10, 2019.

Keywords

  • заимствования
  • лексические единицы
  • слово-стимул
  • когнитивный подход
  • лингвистический эксперимент
  • речевая деятельность
  • loanwords
  • lexical units
  • stimulus word
  • cognitive approach
  • linguistic experiment
  • speech activity

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)