• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

WAYS OF EXPRESSING THE AUTHOR’S “I” IN H. REHWALDT’S WORK “ENTRÄTSELTES RUSSLAND”

Abstract

The article poses the task of analysing the ways of the explicit expression of the author’s “I” in the work of the migrant writer from the Russian North H. Rehwaldt. The necessity of studying the category in question at the intersection of literary studies, linguistics and translation studies is substantiated. The paper reveals that a significant place in the implementation of the category belongs to personal pronouns, which can also appear in conjunction with modal verbs and particles, introductory and expletive constructions. The analysis of the work proves the high degree of the author’s subjectivity when describing events, the desire to impose his opinion on the German-speaking reader.

References

  1. Абросимова Н. Г. Параметры изучения эгоцентризма в современной лингвистике текста (на материале немецкого языка) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9 (87). Ч. 2. C. 311-315.
  2. Бочкова О. С. Модальность как фактор формирования текста // Теория и практика общественного развития. 2007. № 1. С. 159-160.
  3. Брандес М. П., Провоторов В. И. Предпереводческий анализ текста (для институтов и факультетов иностранных языков): учеб. пособие. Изд-е 3-е, стереотип. М.: НВИ-ТЕЗАУРУС, 2003. 224 с.
  4. Виноградов В. В. О теории художественной речи: учеб. пособие. М.: Высшая школа, 1971. 239 с.
  5. Ефремова Д. А. Функционально-семантические особенности личных местоимений в тексте биографических эссе // Вестник Томского государственного университета. 2017. № 417. С. 5-12.
  6. Поликарпов А. М., Поликарпова Е. В. Специфика документального изображения северного края 30-х годов в переводе романа А. Анзеровой “Am Weißen Meer” // Коммуникативное пространство культуры: материалы Международной научной конференции / отв. ред. А. В. Овсянников, А. Г. Пастухов. Орел: ОГИК, 2017. С. 318-335.
  7. Хомчак Е. Г. Принципы художественного воплощения авторской позиции в романах И. А. Гончарова // Вестник Запорожского университета. 2004. № 4. С. 172-176.
  8. Чибук А. В. Средства выражения авторской модальности в публицистических текстах (на материале СМИ Германии) // Вестник Военного университета. 2010. № 4 (24). С. 128-133.
  9. Якимов О. Д., Скрыбыкина Д. А. Роль авторского «Я» в материалах публицистических жанров // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии. 2015. № 11 (54). С. 202-207.
  10. https://www.zeit.de/1955/08/entraetselter-pinning (дата обращения: 19.05.2018).
  11. Pinning G. Enträtseltes Russland. München: Hohe Warte, 1955. 255 S.
  12. Riesel E., Schendels E. Deutsche Stilistik. M.: Verlag Hochschule, 1975. 316 S.
  13. Schlögel K. Russische Emigration in Deutschland 1918 bis 1941: Leben im europäischen Bürgerkrieg / hrsg. von K. Schlögel. Berlin: Akademie Verlag, 1995. 550 S.

Author information

Natal’ya Vladimirovna Amosova

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

Mariya Igorevna Krekhaleva

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

About this article

Publication history

  • Received: October 9, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • писатель-эмигрант
  • авторское «я»
  • образ автора
  • субъективная модальность
  • вводные слова
  • немецкий язык
  • migrant writer
  • author’s “I”
  • author’s image
  • subjective modality
  • introductory words
  • German language

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)