MASSIVE OPEN ONLINE COURSES USE IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING AT NON-LINGUISTIC DEPARTMENTS OF HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENTS
Abstract
The author studies the Russian and foreign experience of using massive open online courses in foreign language teaching in order to identify the practical opportunities of their application in the higher education system. Due to the importance of the subject “Foreign Language for Special Purposes” and the lack of educational materials for students of various specialities, teachers are increasingly turning to open online courses. This practice raises the question of how to work with them, so the article deals with the potential of applying content and language integrated learning in group work with such courses. The author also studies the possibility of integrating online language courses in the formal education system, since students with the low level of foreign language skills can use them to increase their competence.
References
- Борщева В. В. Особенности использования массовых открытых онлайн-курсов в обучении иностранному языку для специальных целей // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2017. № 1. С. 86-95.
- Григорьева К. С., Салехова Л. Л. Реализация принципов предметно-языкового интегрированного обучения с помощью технологий Web 2.0 в техническом вузе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Информатизация образования». 2014. № 2. С. 11-17.
- «Иностранный язык» для неязыковых вузов и факультетов [Электронный ресурс]: примерная программа / под общ. ред. С. Г. Тер-Минасовой. М., 2009. 23 с. URL: http://www.vgsa.ru/facult/eco/kaf_cgd/doc/language_pr1.pdf (дата обращения: 30.12.2017).
- Малинин Н. В. Модели оценки качества электронного образования // Преподаватель XXI век. 2014. № 3. Ч. 1. С. 93-98.
- Малинин Н. В. Оценка качества, проблемы эффективности и перспективы рынка онлайн-образования в России и за рубежом [Электронный ресурс]. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2473058 (дата обращения: 30.12.2017).
- Малинин Н. В., Пономарев М. В. Концептуальные основы электронного обучения в современном вузе // Преподаватель XXI век. 2014. № 4. Ч. 1. С. 97-109.
- Полянкина С. Ю. Massive open online courses in ESP teaching: pros & cons // Язык в образовательном пространстве неязыкового вуза: теория и практика: сборник научных статей по мат-лам междунар. науч.-практ. конф. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2014. С. 154-157.
- Самойлова Е. В., Назарова О. В., Корнилецкая Н. С. Актуальные проблемы и перспективы преподавания иностранного языка студентам неязыковых специальностей вузов в рамках интегрированного подхода // Интеграция образования. 2014. Т. 18. № 2 (75). С. 117-123.
- Чекун О. А. Интеграция массовых открытых онлайн-курсов в обучение иностранному языку студентов неязыковых специальностей МПГУ // Психология и педагогика образования. 2016. № 1. С. 71-74.
- Bárcena E., Read T., Martín-Monje E., Castrillo M. D. Analysing student participation in foreign language MOOCs: a case study // EMOOCs 2014: European MOOCs Stakeholders Summit. P.A.U. Education, S.L., 2014. P. 11-17.
- Bovtenko M. A. Subject MOOCs as component of language learning environment // Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations: Proceedings of the XVIIth International Conference. Tomsk, 2017. P. 122-128.
- Bralić A., Divjak B. Use of MOOCs in traditional classroom: blended learning approach [Электронный ресурс] // Reaching from the Roots. 9th EDEN Research Workshop Proceedings. Oldenburg: European Distance and e-Learning Network, 2016. P. 34-43. URL: http://www.eden-online.org/wp-content/uploads/2016/10/BRPA-RW9_Bralic_Divjak.pdf (дата обращения: 30.12.2017).
- Chuang I., Ho A. HarvardX and MITx: Four Years of Open Online Courses. Fall 2012 - Summer 2016 [Электронный ресурс]. Harvard: MIT Office of Digital Learning, 2016. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2889436 (дата обращения: 30.12.2017).
- Griffiths R., Mulhern C., Spies R., Chingos M. Adopting MOOCs on campus: a collaborative effort to test MOOCs on campuses of the University System of Maryland [Электронный ресурс] // Online Learning. 2015. Vol. 19 (2). URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1062937.pdf (дата обращения: 30.12.2017).
- Lightbown P. M., Spada N. How Languages Are Learned. 4th ed. Oxford: Oxford University Press, 2013. 135 p.
- Moreira Teixeira A., Mota J. A proposal for the methodological design of collaborative language MOOCs // Language MOOCs: providing learning, transcending boundaries / ed. by E. Martin-Monje & E. Bárcena. Warsaw - Berlin: De Gruyter Open, 2014. P. 33-47.
- Morris N. P. How digital technologies, blended learning and MOOCs will impact the future of higher education [Электронный ресурс] // Multiconference on Computer Science and Information Systems (Lisbon, Portugal, July 15-19, 2014). Lisbon: International Association for the Development of the Information Society, 2014. P. 401-404. URL: https://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED557272.pdf (дата обращения: 30.12.2017).
- Motzo A., Proudfoot A. MOOCs for language learning - opportunities and challenges: the case of the Open University Italian beginners’ MOOCs // Beyond the Language Classroom: Researching MOOCs and Other Innovations / ed. by Q. Kan, S. Bax. Dublin: Research-publishing.net, 2017. P. 85-98.
- Pellegrino E., De Santo M., Vitale G. Integrating learning technologies and autonomy: A CLIL course in linguistics // Procedia. Social and Behavioral Sciences. 2013. Vol. 106. P. 1514-1522.
- Waard I. de, Demeulenaere K. The MOOC-CLIL project: using MOOCs to increase language, social and online learning skills for 5th grade K-12 students // Beyond the Language Classroom: Researching MOOCs and Other Innovations / ed. by Q. Kan, S. Bax. Dublin: Research-publishing.net, 2017. P. 29-42.
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 26, 2018.
- Published: February 10, 2019.
Keywords
- массовые открытые онлайн-курсы
- иностранный язык для специальных целей
- технология смешанного обучения
- предметно-языковое интегрированное обучение
- неязыковые факультеты
- massive open online courses
- foreign language for special purposes
- blended learning technology
- content and language integrated learning
- non-linguistic departments
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC