• Original research article
  • February 10, 2019
  • Open access

LINGUISTIC-COMMUNICATIVE MODEL OF THE RUSSIAN CASE SYSTEM TEACHING TO FOREIGN STUDENTS USING VIDEO TECHNOLOGIES

Abstract

In the article, the theoretical and methodological foundations for the introduction of multimedia technologies in educational process are considered, and a linguistic-communicative model developed by the author for the Russian language case system teaching to foreign students with the use of video visualisation tools is presented. The video materials created by the author and used for teaching the case system of the Russian language, the process of their approbation and implementation in real educational process at the department of the Russian language for foreign citizens are described. On the basis of the experimental material, the effectiveness of the time-tested model of teaching the grammar of the Russian language is proved taking into account the peculiarities of the specific linguistic material.

References

  1. Беженарь О. А. Современные компьютерные технологии в практике преподавания русского языка как иностранного в больших группах // Русский язык как неродной: новое в теории и методике: материалы IV Международной научно-методической конференции. Чебоксары - М.: ЦНС «Интерактив плюс», 2015. С. 348-361.
  2. Бочина Т. Г., Хабибуллина Е. В. Современные образовательные технологии в преподавании русского языка как неродного: концепция программы повышения квалификации учителей общеобразовательной школы // Филология и культура. 2012. № 2 (28). С. 23-27.
  3. Булавина С. М. Современные коммуникативные технологии при преподавании русского языка как государственного в вузе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2007. № 5 (23). С. 104-107.
  4. Вишняков С. А. Русский язык как иностранный: учеб. пособие. Изд-е 2-е. М.: Флинта; Наука, 2000. 240 с.
  5. Воронова Е. Н. Современные технологии и методы обучения иностранному языку в вузе // Перспективы науки и образования. 2014. № 1 (7). С. 189-194.
  6. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: Аркти-Глосса, 2000. 166 с.
  7. Гуняшова Г. А. Использование видеоматериалов в обучении аудированию на уроке иностранного языка // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 2 (62). С. 34-37.
  8. Закирьянова А. Х. Интеграция интерактивных образовательных технологий в обучение русскому языку как иностранному // Педагогическое образование в России. 2016. № 11. С. 42-46.
  9. Ильченко Е. Использование видеозаписи на уроках английского языка // Первое сентября. Английский язык. 2003. № 9. С. 7-9.
  10. Курьянович А. В. Современные технологии в обучении русскому языку как родному, неродному и иностранному: из опыта педагогической практики // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 52. Ч. 3. С. 122-134.
  11. Московкин Л. В., Шамонина Г. Н. Продуктивные инновационные технологии в обучении русскому языку как иностранному. М.: Русский язык. Курсы, 2017. 144 с.
  12. Низовая И. Ю. Основные направления развития электронных образовательных ресурсов по русскому языку как иностранному // Преподаватель XXI век. 2015. № 4. Ч. 1. С. 134-140.
  13. Раицкая Л. К. Интернет-ресурсы в преподавании английского языка в высшей школе: классификация, критерии оценки, методика использования. М.: МГИМО-Университет, 2007. 190 с.
  14. Шульгина Н. П., Комарова И. А. Совершенствование системы и инновационные подходы к преподаванию лексики при обучении русскому языку как иностранному // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Лингвистика и педагогика». 2016. № 1 (18). С. 78-89.

Author information

Miroslava Pavlovna Morozovska

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Received: September 23, 2018.
  • Published: February 10, 2019.

Keywords

  • лингводидактика
  • мультимедиа-технологии
  • инновации в обучении
  • инновационные образовательные технологии
  • новые технологии в обучении
  • видеонаглядность
  • русский язык как иностранный
  • грамматика русского языка
  • обучение грамматике
  • интенсификация
  • информатизация образования
  • linguodidactics
  • multimedia technologies
  • innovations in education
  • innovative educational technologies
  • new technologies in education
  • video visualization
  • Russian as a foreign language
  • Russian grammar
  • grammar teaching
  • intensification
  • informatization of education

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)