• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

ASSERTIVENESS IMPLICATION IN THE ENGLISH SCIENTIFIC-EDUCATIONAL DISCOURSE ACCORDING TO H. P. GRICE’S COOPERATIVE PRINCIPLE

Abstract

The article discusses the ways of the syntactic-semantic expression of the pragmatic meaning of evidence and assertion in the English scientific-educational discourse on the basis of the pragmalinguistic cooperative principle suggested by H. P. Grice. The main problems are connected with the peculiarities of the pragmalinguistic analysis of assertive speech acts. The paper contains the description of the notions “implicature”, “cooperative principle” and “scientific-educational discourse”. The author concludes that the pragmatic categories of the cooperative principle determine the choice of linguistic units and the structure of assertive acts in the process of scientific-educational communication.

References

  1. Арутюнова Н. Д., Падучева Е. В. Истоки, проблемы и категории прагматики // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Е. В. Падучевой. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. С. 3-42.
  2. Бенвенист Э. Общая лингвистика. М.: Прогресс, 1974. 448 с.
  3. Грайс Г. П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Е. В. Падучевой. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. С. 217-237.
  4. Кифер Ф. О роли прагматики в лингвистическом описании // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Е. В. Падучевой. М.: Прогресс, 1985. Вып. 16. Лингвистическая прагматика. С. 333-350.
  5. Остин Дж. Л. Слово как действие // Новое в зарубежной лингвистике / под ред. Б. Ю. Городецкого. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17. Теория речевых актов. С. 22-130.
  6. Серль Дж. Р. Классификация иллокутивных актов // Новое в зарубежной лингвистике / под ред. Б. Ю. Городецкого. М.: Прогресс, 1986. Вып. 17. Теория речевых актов. С. 170-194.
  7. Степанов Ю. С. Альтернативный мир, дискурс, факт и принцип причинности // Язык и наука конца XX века / под ред. Ю. С. Степанова. М.: РГГУ, 1995. С. 35-73.
  8. Шелестюк Е. В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования: монография. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Флинта; Наука, 2014. 344 с.
  9. Bonnett C. F. Practical railway engineering. L.: Imperial College Press, 1996. 207 p.
  10. Esveld C. Modern railway track. Zaltbommel: MRT-Productions, 2001. 654 p.
  11. McLean A. C., Gribble C. D. Geology for civil engineers. 2nd ed. L.: E & FN Spon, 1985. 333 p.

Author information

Oksana Sergeevna Filicheva

Russian University of Transport

About this article

Publication history

  • Received: December 24, 2018.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • Г. П. Грайс
  • ассертивные речевые акты
  • иллокутивная цель
  • импликатуры
  • принцип Кооперации
  • научно-учебный дискурс
  • научная картина мира
  • H. P. Grice
  • assertive speech acts
  • illocutionary goal
  • implicatures
  • cooperative principle
  • scientific-educational discourse
  • scientific worldview

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)