• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

INTERTEXTUAL RELATIONS IN A. VAMPILOV’S MULTIPLE-ACT PLAYS

Abstract

The article is devoted to the intertextual analysis of A. Vampilov’s dramatic works. The authors consider the features of intertext functioning at plot and idea levels in the play “The Elder Son”. The paper traces references to the biblical parable of the prodigal son from Christian religious texts; notes the playwright’s rethinking of the allusion of sin and the wise father in ironic discourse; shows the originality of the realization of mythological plots and archetypes in A. Vampilov’s drama. In “Duck Hunting” the authors analyse reminiscences associated with ancient mythology - river, ferry, forest, hermitage. Turning to A. Vampilov’s genetic duality allows giving a variant of the interpretation of the dual meaning of “Duck Hunting” finale in the context of the “baby” archetype content and a characteristic of Shamanov’s image in the play “Last Summer in Chulimsk” in the context of Buddhist mythological scenes.

References

  1. Барт Р. От произведения к тексту // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. С. 413-423.
  2. Бахтин М. М. К методологии гуманитарных наук // Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. С. 361-373.
  3. Вампилов А. Прошлым летом в Чулимске // Вампилов А. Дом окнами в поле. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1982. С. 290-356.
  4. Вампилов А. Старший сын // Вампилов А. Дом окнами в поле. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1982. С. 88-157.
  5. Вампилов А. Стечение обстоятельств // Вампилов А. Дом окнами в поле. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1982.
  6. Вампилов А. Утиная охота // Вампилов А. Дом окнами в поле. Иркутск: Восточно-Сибирское книжное издательство, 1982. С. 158-237.
  7. Галданова Г. Традиционные верования бурят в системе буддизма // Бурятский буддизм: история и идеология / отв. ред. Л. Е. Янгутов. Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 1997. С. 92-102.
  8. Говинда А. Творческая медитация и многомерное сознание. М.: Единство, 1993. 272 с.
  9. Кристева Ю. Французская семиотика. От структурализма к постструктурализму. М.: Прогресс, 2000. 536 c.
  10. Кузьмин А. В. Метафизика Я: самоидентичность, самопознание, духовность: автореф. дисс. … к. филол. н. Улан-Удэ, 1998. 128 с.
  11. Мифы народов мира: энциклопедия: в 2-х т. М.: Советская энциклопедия, 1991. Т. 2. 584 с.
  12. Поветьева Е. В. Проблемы теории интертекстуальности в современном языкознании // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. Филологические науки. 2012. № 8. С. 39-44.
  13. Погосова Н. В. Театр Александра Вампилова: культурологический аспект: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 1994. 30 с.
  14. Смирнов С. Р. Драматургия А. Вампилова: закономерности творческого процесса: автореф. дисс. … д. филол. н. Улан-Удэ, 2007. 30 с.
  15. Современный словарь-справочник по литературе / сост. С. И. Кормилов. М.: Олимп, 1999. 704 с.
  16. Юнг К. Г. Душа и миф: шесть архетипов. К.: Государственная библиотека Украины для юношества, 1996. 384 с.

Author information

Ol'ga Olegovna Yurchenko

Buryat State University

Marina Aleksandrovna Portnyagina

Buryat State University

About this article

Publication history

  • Received: January 30, 2019.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • А. Вампилов
  • пьесы «Старший сын», «Утиная охота», «Прошлым летом в Чулимске»
  • интертекст
  • аллюзия
  • реминисценция
  • архетип
  • A. Vampilov
  • plays “The Elder Son”, “Duck Hunting”, “Last Summer in Chulimsk”
  • intertext
  • allusion
  • reminiscence
  • archetype

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)