• Original research article
  • March 10, 2019
  • Open access

PRINCIPLES OF IMPRESSIONISTIC LITERARY CRITICISM IN J. LEMAITRE’S BOOK “LES CONTEMPORAINS”

Abstract

The article is devoted to the French literary critic Jules Lemaitre (1853-1914) and his multivolume collection of impressionistic literary portraits “Les Contemporains” (1886-1889). The author considers the specificity of the impressionistic literary portrait as a genre and reveals significant changes in its structure and poetics. The principles of impressionistic criticism and their realization in the genre of the impressionistic literary portrait are reconstructed by the material of the book. The paper describes the poetics of the genre in Lemaitre’s work and reveals its specificity. Connection between Lemaitre’s literary portrait and the tradition of the genre established by Charles Augustin de Sainte-Beuve is indicated. Lemaitre’s works are presented as a new stage of the genre development.

References

  1. Андреев Л. Г. Импрессионизм = Impressionnisme: Видеть. Чувствовать. Выражать. М.: Гелеос, 2005. 302 с.
  2. Андреева Л. А. Леметр и его «Современники» // Северный вестник. 1892. № 5 (7). С. 223-238.
  3. Бурже П. Очерки современной психологии. Этюды о выдающихся писателях нашего времени, с приложением статьи о П. Бурже Жюля Леметра / пер. Э. К. Ватсона. СПб.: Типография Н. А. Лебедева, 1888. 333 с.
  4. Луначарский А. В. Этюды критические. Западноевропейская литература. М. - Л.: Земля и фабрика, 1925. 395 с.
  5. Малларме С. Книга, орудие духа (1895). Поэзия французского символизма. Лотреамон. Песни Мальдорора / сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова. М.: Изд-во МГУ, 1993. 427 с.
  6. Мурзина И. Я. «Критическая проза» импрессионизма (из истории одного несформировавшегося литературного направления) // Вестник Челябинского государственного университета. 1997. № 1. С. 12-18.
  7. Наследие А. В. Луначарского [Электронный ресурс]. URL: http://lunacharsky.newgod.su/lib/ss-tom-5/zul-lemetr (дата обращения: 27.11.2018).
  8. Трыков В. П. Французский литературный портрет XIX века. М.: Флинта; Наука, 1999. 358 с.
  9. Belis A. La critique française à la fin du XIX-e siècle. P.: Universitaire J. Gramber, 1926. 264 р.
  10. Eloy М. Critiques d’aujourd’hui: Émile Faguet, Jules Lemaître, René Doumic. Études litteraires. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1908. 412 p.
  11. Lemaitre J. Impressions de théâtre. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1898. 356 р.
  12. Lemaître J. Les contemporains. Etudes et portraits littéraires. Série 1. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1886. 355 р.
  13. Lemaître J. Les contemporains. Etudes et portraits littéraires. Série 2. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1886. 330 р.
  14. Lemaître J. Les contemporains. Etudes et portraits littéraires. Série 6. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1886. 398 р.
  15. Lemaitre J. L’Imagier, études et portraits contemporains. P.: Société française d’imprimerie et de librairie, 1892. 364 р.
  16. Nordmann J.-Th. La Réaction de la critique impressionniste. La Critique littéraire française au XIXe siècle (1800-1914). P.: Le Livre de Poche, 2001. 320 р.
  17. René J. Le movement des arts du romantisme au symbolism: arts visuels, musique, littérature. P.: Editions Albin Michel, 1979. 347 р.
  18. Roger T. Jules Lemaitre et la querelle de l’impressionnisme [Электронный ресурс] // Fabula. Les colloques. Université de Rouen. URL: http://recherche.fabula.org/colloques/document1609.php (дата обращения: 23.12.2018).

Author information

Svetlana Aleksandrovna Fenko

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2019.
  • Published: March 10, 2019.

Keywords

  • литературный портрет
  • Леметр
  • импрессионизм
  • импрессионистическая критика
  • «Современники»
  • literary portrait
  • Lemaitre
  • impressionism
  • impressionistic criticism
  • “Les Contemporains”

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)