• Original research article
  • April 10, 2019
  • Open access

SPECIFICITY OF GENDER REPRESENTATION IN MEDIA DISCOURSE (BY THE MATERIAL OF THE ENGLISH LANGUAGE)

Abstract

The article is devoted to the study of gender realization in the English-language media discourse as a means of reflecting the changing trends in the concepts of femininity and masculinity. The study is carried out within the anthropocentric approach. The aim of the work is to identify the specificity of gender representation in the language of contemporary gender-oriented magazines. The novelty of the research is determined by the disclosure of the trends of new femininity and masculinity in media discourse. The results show that the gender aspect in media discourse is manifested at the level of vocabulary, grammar and stylistics.

References

  1. Булевская С. А. Гендерные стереотипы в мужских глянцевых журналах: формат издания и специфика образа идеального мужчины // Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2017. Т. 23. № 1 (159). С. 47-55.
  2. Зиновьева Е. С. Языковые механизмы конструирования маскулинности и феминности в дискурсе глянцевых журналов (на материале английского и русского языков): дисс. … к. филол. н. Ярославль, 2018. 235 с.
  3. Костина Е. В. Стереотипы фемининности в англоязычных иллюстрированных журналах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 8 (86). Ч. 1. С. 106-110.
  4. Магнес Н. О. “I Am Sick and Tired of Conforming”: эмансипационный нарратив // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2016. Вып. 2. С. 32-48.
  5. Слободенюк Е. А. Создание образа британского и немецкого политика в современном медиадискурсе Великобритании в аспекте оппозиции «свой - чужой»: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2016. 202 с.
  6. Федосеева Е. В. Когнитивные механизмы дискурсивного конструирования действительности в медиадискурсе (на материале статей о России в современных англоязычных средствах массовой информации): дисс. … к. филол. н. Иркутск, 2016. 190 с.
  7. Шаманская М. А. Гендерный аспект языковой репрезентации образов Х. Клинтон и Д. Трампа в немецкоязычном медиадискурсе // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2017. № 3. С. 64-68.
  8. Ahmed U. Metaphor in the Construction of Gender in Media Discourse: Analysis of Metaphors Used to Describe Women in Nigerian Newspapers // International Journal of Gender and Women’s Studies. 2018. Vol. 6. № 1. P. 88-99.
  9. Baikalova N. S. Gender Features in Female Political Discourse: The Construction of Hillary Clinton’s Political Image // Молодая наука. 2016: материалы Международной научно-практической конференции. М.: Инфинити, 2016. C. 58-66.
  10. Beloedova A. V., Khukhryanskaya N. N., Novinkina E. A., Pitinova M. Yu., Shatalova Yu. N. Representation of Femininity: Grammatical Aspect (Cosmopolitan, Marie Claire and Glamour Magazines) // Journal of History Culture and Art Research. 2017. № 6 (5). P. 200-206.
  11. Cerqueira C., Cabecinhas R., Magalhães S. Gender in focus: (New) trends in media / The Communication and Society Research Centre. Braga, 2016. 241 p.
  12. Eide E. Strategic Essentialism // The Wiley Blackwell encyclopedia of gender and sexuality studies. Chichester, West Sussex, 2016. P. 1-2.
  13. Gentlemen’s Quarterly UK [Электронный ресурс]. URL: https://www.gq-magazine.co.uk/ (дата обращения: 12.03.2019).
  14. Matos C. Globalization, Gender Politics, and the Media: From the West to Latin America. Lexington: Lexington Books, 2016. 254 p.
  15. Skrynnikova I. V., Astafurova T. N., Aleksandrova E. S. Mass media discourse deployment and its gender specificity: Sociolinguistic perspective // XLinguae Journal. 2017. Vol. 10. P. 300-311.
  16. Sriwimon L., Zilli P. J. Applying Critical Discourse Analysis as a Conceptual Framework for Investigating Gender Stereotypes in Political Media Discourse // Kasetsart Journal - Social Sciences. 2017. № 38 (2). P. 1-2.
  17. Susilo D. Masculinity discourse on media text: A critical review about news about violence on online news portals // Masyarakat, Kebudayaan dan Politik. 2017. Vol. 30. № 4. P. 323-352.
  18. Tadjibaeva A. A. National-cultural specificity of euphemisms // Man in India. 2016. № 96 (7). P. 2155-2163.
  19. The Global Gender Gap Report 2018 [Электронный ресурс]. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf (дата обращения: 12.03.2019).
  20. Vogue UK [Электронный ресурс]. URL: http://www.vogue.co.uk/ (дата обращения: 12.03.2019).

Author information

Viktoriya Viktorovna Tikhaeva

Volgograd State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 23, 2019.
  • Published: April 10, 2019.

Keywords

  • английский язык
  • медиадискурс
  • гендер
  • гендерно-ориентированные издания
  • гендерные стереотипы
  • феминность
  • маскулинность
  • English language
  • media discourse
  • gender
  • gender-oriented publications
  • gender stereotypes
  • femininity
  • masculinity

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)