• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

MUSIC ROLE IN NONSENSE IDEA IMPLEMENTATION IN V. V. NABOKOV’S NOVEL “INVITATION TO A BEHEADING”

Abstract

The article studies musical motives role in the plot-compositional structure of V. V. Nabokov’s novel “Invitation to a Beheading”. The role of musical details and images in differentiating the irrational world of “nonnons” and the rational world of the main character Cincinnatus is revealed. The peculiarity of musical motives purpose in “Invitation to a Beheading” is determined in comparison with the writer’s other works. The aim of the paper is to reveal music’s role in the realization of nonsense poetics in the novel and in its content interpretation. The author presents a new view on the features of V. V. Nabokov’s artistic method, who uses musical images in his novel in a non-trivial way.

References

  1. Бицилли П. М. В. Сирин. «Приглашение на казнь» // Владимир Набоков: pro et contra. Личность и творчество Владимира Набокова в оценке русских и зарубежных мыслителей и исследователей: в 2-х т. СПб.: РХГИ, 1997. Т. 1. С. 251-254.
  2. Бойд Б. Владимир Набоков. Русские годы. СПб.: Симпозиум, 2010. 696 с.
  3. Долинин А. Истинная жизнь писателя Сирина: две вершины - «Приглашение на казнь» и «Дар» // Набоков В. В. (Сиринъ В.) Собрание сочинений русского периода: в 5-ти т. СПб.: Симпозиум, 2004. Т. 4. 1935-1937. С. 9-43.
  4. Злочевская А. В. Россия - Набоков - Запад [Электронный ресурс]. URL: http://digilib.phil.muni.cz/bitstream/ handle/11222.digilib/132617/LitterariaHumanitas_012-2003-1_21.pdf (дата обращения: 10.02.2019).
  5. Злочевская А. В. Три лика мистической метапрозы XX века: Г. Гессе - В. Набоков - М. Булгаков. СПб.: Super Изд-во, 2016. 552 с.
  6. Коннолли Дж. Загадка рассказчика в «Приглашении на казнь» В. Набокова // Русская литература XX века: исследования американских учёных: сборник статей. СПб.: Петро-РИФ, 1993. С. 446-457.
  7. Линецкий В. За что же всё-таки казнили Цинцинната Ц.? // Октябрь. 1993. № 12. С. 175-179.
  8. Маркус С. А. Романтизм и борьба эстетических направлений // История музыкальной эстетики: в 2-х т. М.: Музыка, 1968. Т. 2. 687 с.
  9. Медарич М. Владимир Набоков и роман XX столетия // Владимир Набоков: pro et contra. Личность и творчество Владимира Набокова в оценке русских и зарубежных мыслителей и исследователей: в 2-х т. СПб.: РХГИ, 1997. Т. 1. С. 452-461.
  10. Набоков В. В. Приглашение на казнь // Набоков В. В. (Сиринъ В.) Собрание сочинений русского периода: в 5-ти т. СПб.: Симпозиум, 2004. Т. 4. 1935-1937. С. 47-187.
  11. Сконечная О. Приглашение на казнь. Примечания // Набоков В. В. (Сиринъ В.) Собрание сочинений русского периода: в 5-ти т. СПб.: Симпозиум, 2004. Т. 4. 1935-1937. С. 613-623.
  12. Шиньев Е. П. Феномен межкультурной диффузии в романе В. В. Набокова «Приглашение на казнь» // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. 2008. № 13. С. 73-77.

Author information

Oleg Igorevich Afanas’ev

North Ossetian State University named after Kosta Levanovich Khetagurov

About this article

Publication history

  • Received: February 27, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • В. Набоков
  • музыкальный образ
  • экзистенциальная метафора
  • антиутопия
  • интертекстуальность
  • сюрреализм
  • симулякры
  • языковая игра
  • ирония
  • гротеск
  • V. Nabokov
  • musical image
  • existential metaphor
  • dystopia
  • intertextuality
  • surrealism
  • simulacra
  • wordplay
  • irony
  • grotesque

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)