• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

“THE BRONZE HORSEMAN” BY A. S. PUSHKIN: NARRATIVE BEYOND THE PROSE GENRE BOUNDARIES

Abstract

The article analyses the genre peculiarity of A. S. Pushkin’s Petersburg narrative “The Bronze Horseman”. Contributing to previous studies the authors have identified that in this narrative, Pushkin avoided naturalistic description of everyday life matters. According to the poet, description of everyday life has no artistic content, that’s why Pushkin made it dependent on the ode and vision genre forms. The poetical form of the narrative approaching it to a poem helped to achieve the effect. The paper points out that Gogol’s Petersburg narratives, contrary to “naturalistic school” of the 1840s, continue Pushkin’s tradition to sideline the description of everyday life matters.

References

  1. Белый А. Мастерство Гоголя: исследование. М. - Л.: ГИХЛ, 1934. 355 с.
  2. Белый А. Ритм как диалектика и «Медный всадник»: исследование. М.: Федерация, 1929. 280 с.
  3. Вацуро В. Э. Пушкин и проблемы бытописания в начале 1830-х годов // Пушкин: исследования и материалы / АН СССР; Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом). Л.: Наука, 1969. Т. VI. Реализм Пушкина и литература его времени. С. 150-170.
  4. Измайлов Н. В. Литературный фон поэмы «Медный всадник» // Пушкин А. С. Медный всадник / изд. подгот. Н. В. Измайлов. Л.: Наука, 1978. С. 124-146.
  5. Кузнецов И. В. Внутренняя мера творческого поведения: об эстетических границах смешного в «Моцарте и Сальери» А. С. Пушкина // Театр и драма: эстетический опыт эпохи: материалы Всероссийской научной конференции. Новосибирск: НГТИ, 2018. Вып. 5. С. 32-41.
  6. Мережковский Д. С. Гоголь: творчество, жизнь и религия. СПб.: Пантеон, 1909. 231 с.
  7. Немировский И. Зачем был написан «Медный всадник» // Новое литературное обозрение. 2014. № 2 (126). С. 210-236.
  8. Осадчая Л. А. Повести Н. В. Гоголя: малороссийское, русское, вечное. Новосибирск: НИПКиПРО, 2009. 216 с.
  9. Осповат К. «Кумир на бронзовом коне»: барокко, чрезвычайное положение и эстетика революций // Новое литературное обозрение. 2018. № 1 (149). С. 49-73.
  10. Платт Д. Б. Обыкновенная история одного читателя «Медного всадника» / пер. Е. Канищевой // Новое литературное обозрение. 2010. № 6 (106). С. 146-161.
  11. Пумпянский Л. В. «Медный всадник» и поэтическая традиция XVIII века // Пумпянский Л. В. Классическая традиция: собрание трудов по истории русской литературы. М.: Языки русской культуры, 2000. С. 158-196.
  12. Пушкин А. С. Медный всадник // Пушкин А. С. Полное собрание сочинений: в 10-ти т. Л.: Наука, Ленингр. отд-е, 1977. Т. 4. Поэмы. Сказки. С. 273-288.
  13. Пушкин А. С. Письмо кн. В. Ф. Одоевскому от 30.10.1833 г. // Пушкин А. С. Полное собрание сочинений: в 10-ти т. Л.: Наука, Ленингр. отд-е, 1979. Т. 10. Письма.
  14. Топоров В. Н. Петербург и «Петербургский текст русской литературы». Введение в тему // Топоров В. Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: исследования в области мифопоэтического: избранное. М.: Прогресс-Культура, 1995. С. 259-367.
  15. Тюпа В. И. Художественность литературного произведения: вопросы типологии. Красноярск: КрГУ, 1987. 224 с.

Author information

Yana Olegovna Glembotskaya

Novosibirsk State Theatre Institute

Il'ya Vladimirovich Kuznetsov

Novosibirsk State Theatre Institute

About this article

Publication history

  • Received: March 7, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • «Медный всадник» Пушкина
  • повесть
  • многоголосие
  • ода
  • натурализм
  • видение
  • образ Петербурга
  • “The Bronze Horseman” by A. S. Pushkin
  • narrative
  • polyphony
  • ode
  • naturalism
  • vision
  • Petersburg image

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)