• Original research article
  • May 13, 2019
  • Open access

TEACHING A FOREIGN LANGUAGE TO FUTURE PSYCHOLOGISTS BY THE MATERIAL OF PSYCHOLOGICAL FEATURE FILMS

Abstract

The article examines the problem of using psychological feature films in the process of teaching a foreign language to future psychologists. The author suggests a methodology of working with psychological feature films in the process of teaching English to future psychologists. Work with an English feature film includes three stages: preview, viewing and evaluation. A feature film is divided into a sequence of logically complete episodes. During viewing self-observation and self-analysis are carried out. At the evaluation stage analysis and synthesis of a feature film material are conducted according to the following criteria: fact material perception and emotional influence.

References

  1. Дворжец О. С. Методика работы с аутентичными видеозаписями при обучении английскому языку в рамках элективного курса в вузе: продвинутый уровень: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2006. 193 с.
  2. Жданько А. П. Дидактические особенности использования видеоконтентов при изучении иностранного языка в условиях дополнительного образования: дисс. … к. пед. н. Ростов-на-Дону, 2014. 172 с.
  3. Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5. С. 45-57.
  4. Комарова Ю. А. Дидактическая система формирования научно-исследовательской компетентности средствами иностранного языка в условиях последипломного образования: дисс. … д. пед. н. СПб., 2008. 481 с.
  5. Ладенко И. С. Феномен рефлексивного стиля мышления и генетическая логика // Рефлексия, образование и интеллектуальные инновации: материалы Второй всероссийской конференции «Рефлексивные процессы и творчество». Новосибирск: Ред.-изд. отд. НГУ, 1990. С. 84-86.
  6. Леонтьев Д. А., Аверина А. Ж. Рефлексивность как составляющая личностного потенциала // Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д. А. Леонтьева. М.: Смысл, 2011. С. 360-382.
  7. Лефевр В. A. Рефлексия. М.: Когито-центр, 2003. 496 c.
  8. Метц К. Проблемы денотации в художественном фильме // Строение фильма: некоторые проблемы анализа произведений экрана: сборник статей / сост. К. Разлогов. М.: Радуга, 1984. С. 102-133.
  9. Рабочая программа учебной дисциплины «Английский язык» СПбГУ [Электронный ресурс]. СПб., 2018. 46 с. URL: http://edu.spbu.ru/images/data/normativ_acts/local/20180711_6815_1.pdf (дата обращения: 03.04.2019).
  10. Разлогов К. Предисловие «Язык кино» и строение фильма // Строение фильма: некоторые проблемы анализа произведений экрана: сборник статей / сост. К. Разлогов. М.: Радуга, 1984. C. 5-24.
  11. Регуш Л. А. Практикум по наблюдению и наблюдательности. СПб.: Питер, 2001. 174 с.
  12. Фрайфельд Е. Б. Художественный фильм как средство профессионально-личностного развития студентов при изучении иностранного языка в высшей школе: дисс. … к. пед. н. Н. Новгород, 2006. 257 с.
  13. Brown K. W., Ryan R. M. Fostering healthy self-regulation from within and without: A self-determination theory perspective // Positive Psychology in Practice / ed. by P. A. Linley, S. Joseph. L.: Wiley, 2004. P. 105-124.
  14. Brown K. W., Ryan R. M. The Benefits of Being Present: Mindfulness and Its Role in Psychological Well-Being // Journal of Personality and Social Psychology. 2003. Vol. 84. № 4. P. 822-848.

Author information

Yuliya Vsevolodovna Baturina

Saint Petersburg University

About this article

Publication history

  • Received: February 5, 2019.
  • Published: May 13, 2019.

Keywords

  • ситуация профессионального общения
  • смысловое эпизодическое деление
  • фактологическая информация
  • эмоционально-оценочная составляющая
  • рефлексия
  • осознанное присутствие
  • самонаблюдение
  • самоанализ
  • situation of professional communication
  • division into meaningful episodes
  • fact information
  • emotional and evaluative component
  • reflection
  • conscious presence
  • self-observation
  • self-analysis

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)