COMPETENCE-BASED APPROACH TO TEACHING PROFESSIONAL FOREIGN LANGUAGE TO MASTER’S DEGREE SEEKERS (A CASE STUDY OF ENGLISH-FOR-JOURNALISM COURSE)
Abstract
The article suggests a model of teaching a foreign language for professional purposes (FLPP) within the competence-based paradigm, analyses its principles and components as showcased in the postgraduate course of English for Journalism. The authors argue that successful realization of the competence-based approach presupposes future working practices modelling on the basis of profession-oriented linguo-communicative exercises. In this regard, the paper examines two meaningful components of professional language teaching, analyses their competence potential and arrangement.
References
- Альмуханова А. Б. и др. Большая психологическая энциклопедия. М.: Эксмо, 2007. 542 с.
- Архипов И. К. Взаимодействие речевого поведения и системы языка: как возникает язык на уровне речи // Когнитивные исследования языка. 2012. № 12. С. 489-500.
- Горылев А. И., Пономарева Е. А., Русаков А. В. Методология TUNING: компетентностный подход при определении содержательных программ [Электронный ресурс]. URL: http://www.unn.ru/cie/GorylevPonomarevaRusakov.pdf (дата обращения: 20.03.2019).
- Гурвич П. Б. О четырех общеметодических принципах организации обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 24-29.
- Дружинин А. С. Английский язык для журналистов: учебник: уровни С1-С2. М.: Международные отношения, 2018. 180 с.
- Дружинин А. С. Знаковая сущность грамматической конструкции // Вестник МГИМО-Университета. 2012. № 5. С. 210-214.
- Золотухина В. П. Развитие профессионально-коммуникативной компетентности у будущих переводчиков в техническом вузе: дисс. … к. пед. н. Комсомольск-на-Амуре, 2005. 319 с.
- Кириллов В. Б., Евтеев С. В. Языковая подготовка в МГИМО // Иностранные языки в школе. 2017. № 10. С. 3-8.
- Колшанский Г. В. Коммуникативная функция и структура языка. Изд-е 3-е. М.: ЛКИ, 2007. 176 с.
- Милославская З. А. Современный текст средств массовой коммуникации в аспекте аксиологии журналистики: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2018. 21 с.
- Образовательный стандарт высшего образования МГИМО МИД России. Уровень высшего образования: магистратура. Направление подготовки 42.03.02 Журналистика [Электронный ресурс]. URL: https://mgimo.ru/upload/ 2016/05/os-journalism-master.pdf (дата обращения: 20.03.2019).
- Поляков О. Принципы профильно-ориентированного обучения английскому языку и факторы, способствующие их реализации // Alma mater (Вестник высшей школы). 2004. № 3. С. 23-26.
- Щепилова А. В. Содержание и предметные результаты обучения иностранному языку: структурирование и описание // Иностранные языки в школе. 2018. № 1. С. 3-10.
- Яроцкая Л. В. Учебник иностранного языка в курсе магистратуры. Проблемы и решения // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 5 (813). С. 86-99.
- Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors [Электронный ресурс]. Strasbourg: Council of Europe, 2018. 235 p. URL: https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-ne…/1680787989 (дата обращения: 20.03.2019).
- Druzhinin A. S. Towards a bio-cognitive understanding of grammar // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 8. Ч. 1. С. 110-112.
Author information
About this article
Publication history
- Received: March 29, 2019.
- Published: May 13, 2019.
Keywords
- компетентностный подход
- иностранный язык профессии
- компетенция
- лингвокоммуникативный компонент
- деятельностный компонент
- competence-based approach
- foreign language for professional purposes
- competence
- linguo-communicative component
- activity-based component
Copyright
© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC