• Original research article
  • June 10, 2019
  • Open access

SOUND AND COLOUR ASSOCIATIVITY OF MULTI-CODE TEXT (BY THE MATERIAL OF THE RUSSIAN AND ENGLISH ADVERTISING)

Abstract

The article is devoted to analysing cross-modal correlations in the sphere of sound and colour associativity. It is shown that sound and colour associativity of verbal elements of the Russian and English advertising texts correlates with the average degree of sound and colour associativity in the Russian and English languages. But the most perceivable yellow-green and blue spectra are almost equally represented in the Russian and English texts (60-62%), this can be considered as a universal characteristic of advertising discourse. The analysis of cross-modal correlations has indicated that correlation of verbal and visual modalities in the Russian and English advertising text reaches 65-75%. Insignificant percentage difference according to empirical value φ* allows concluding about universality of cross-modal correlations in advertising discourse of the analysed languages.

References

  1. Атаджанян С. А. Первоисточники цветонаименований. Фоносемантика и этимология (на материале русского и испанского языков): дисс. … к. филол. н. Пятигорск, 2014. 203 с.
  2. Данильчук М. В. Потенциал фоносемантического анализа в процессе номинации в маркетинге [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/potentsial-fonosemanticheskogo-analiza-v-protsesse-nominatsii-v-marketinge (дата обращения: 15.03.2019).
  3. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов: опыт исследования современной английской медиа-речи. М.: МАКС Пресс, 2000. 288 с.
  4. Журавлев А. П. Фонетическое значение / Министерство высшего и среднего специального образования РСФСР. Л.: Изд-во Ленинградского ун-та, 1974. 160 с.
  5. Ильичева И. Л. Специфика звуковой организации рекламного текста (на примере англоязычной рекламы) // Вестник Белорусского государственного университета. 2007. № 2. С. 81-85.
  6. Краснова И. Е. Психолингвистический механизм речевого воздействия в английской рекламе // Речь в научно-лингвистическом и дидактическом аспектах / ред. Л. В. Минаева. М.: МГУ, 1991. С. 88-100.
  7. Мощева С. В. Выразительный потенциал текстов массовой коммуникации: фонетический аспект [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vyrazitelnyy-potentsial-tekstov-massovoy-kommunikatsii-foneticheskiy-aspekt (дата обращения: 10.04.2019).
  8. Осгуд Ч., Суси Дж., Танненбаум П. Приложение методики семантического дифференциала к исследованиям по эстетике и смежным проблемам // Семиотика и искусствометрия. Современные зарубежные исследования / сост. и ред. Ю. М. Лотман, В. М. Петров. М.: Мир, 1972. С. 278- 298.
  9. Прокофьева Л. П. Звуко-цветовая ассоциативность. Саратов: Изд-во Саратовского медицинского ун-та, 2007. 280 с.
  10. Прокофьева Л. П. Звукоцвет [Электронный ресурс]: программа фоносемантического анализа текста. Саратов: Саратовский ГМУ им. В. И. Разумовского Минздрава России, 2013. CD-ROM.
  11. Прокофьева Л. П. Цвет и звук в политической рекламе // Галеевские чтения: материалы Международной научно-практической конференции (г. Казань, 6-8 апреля 2012 г.). Казань: Изд-во Казанского гос. техн. ун-та им. А. Н. Туполева, 2012. С. 269-275.
  12. Рожков И. Я. Реклама: планка для профи. М.: Юрайт, 1997. 208 с.
  13. Сафуанова О. В. Формы репрезентации цвета в субъективном опыте: дисс. … к. психол. н. М., 1994. 270 с.
  14. Сердобинцева Е. Н. Структура и язык рекламных текстов: учеб. пособие. М.: Флинта; Наука, 2010. 160 с.
  15. Серов Н. В. Цвет культуры. Психология, культурология, физиология. СПб.: Речь, 2003. 672 с.
  16. Сивик Л. Цветовое значение и измерения восприятия цвета: исследование цветовых образцов // Проблема цвета в психологии / отв. ред. А. А. Митькин, Н. Н. Корж. М.: Наука, 1993. С. 95-120.
  17. Сонин А. Г. Экспериментальное исследование поликодовых текстов: основные направления // Вопросы языкознания. 2005. № 6. С. 115-123.
  18. Черепанова И. Ю. Дом колдуньи. Язык творческого Бессознательного [Электронный ресурс]. URL: https://www.litmir. me/br/?b=314809 (дата обращения: 10.03.2019).
  19. Шестакова О. В. Немецкая ономатопея: история изучения, проблемы, немецко-русский словарь (Deutsche Onomatopoetika: Forschungsgeschichte, Probleme, deutsch-russisches Wörterbuch): монография. Пермь: Изд-во Пермского нац. исслед. политехн. ун-та, 2011. 289 с.
  20. Шляхова С. С. Русский PR-текст: 100% достижение результата. Ростов-на-Дону: Феникс, 2009. 413 с.
  21. Яньшин П. В. Введение в психосемантику цвета. Самара: Изд-во СамГПУ, 2001. 189 с.
  22. Berlin B., Kay P. Basic Color Terms. Their Universality and Evolution. Berkeley: University of California Press; Uca-Press, 1969. 178 p.
  23. Berlin B., Kay P., Maffi L. Biocultural implications of systems of color naming // Journal of Linguistic Anthropology. 1991. № 1. P. 12-25.
  24. Gelineau Е. P. A psychometrical approach to measurement of color preference // Perceptual & Motor Skills. 1981. № 53 (1). P. 163-174.
  25. Gotz K. O., Gotz K. Color preferences of art students: Surface colors // Perceptual & Motor Skills. 1974. № 25. P. 1103-1109.
  26. Hays D. G., Margolis E., Narrol R., Perkins D. R. Color term salience // American Anthropologist. 1972. Vol. 74. № 5. P. 1107-1121.
  27. Itten J. The elements of color. N. Y., 1970. 95 p.
  28. Kay P. Synchronic variability and diachronic change in basic color terms // Language in Society. 1975. № 4. P. 257-270.
  29. Kay P., Berlin B., Maffi L., Merrifield W., Cook R. The World Color Survey. CSLI Lecture Notes 159. Stanford: CSLI Publications, 2009. 618 p.
  30. Kay P., Maffi L. Color appearance and the emergence and evolution of basic color lexicons // American Anthropologist. 1999. Vol. 101. № 4. P. 743-760.
  31. Kay P., McDaniel Ch. The linguistic significance of the meanings of basic color terms // Language. 1978. Vol. 54. № 3. P. 610-646.
  32. Kay P., Regier T. Resolving the question of color naming // Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2003. Vol. 100. № 15. P. 9085-9089.
  33. Reboul О. Le slogan. Bruxelles, 1995. 156 p.
  34. Rich A. N. A systematic, large-scale study of synaesthesia: Implications for the role of early experience in lexical-colour associations // Cognition. 2005. № 98. P. 53-84.
  35. Sagiv N., Robertson L. Does binding of synesthetic color to the evoking grapheme require attention? // Cortex. 2006. Vol. 42. P. 232-242.
  36. Simner J., Ward J., Lanz M. Non-random associations of graphemes to colours in synaesthetic and non-synaesthetic populations // Cognitive Neuropsychology. 2005. Vol. 22. № 8. P. 1069-1085.
  37. Ward J., Huckstep B., Tsakanikos E. Sound-colour synaesthesia: To what extent does it use crossmodal mechanisms common to us all // Cortex. 2006. Vol. 42. № 2. P. 264-280.
  38. Wright B., Rainwater L. The meanings of color // Journal of General Psychology. 1962. № 67. P. 89-99.

Author information

Viktoriya Anatol'evna Tashkinova

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: April 15, 2019.
  • Published: June 10, 2019.

Keywords

  • звукосимволизм
  • фоносемантика
  • звукоцветовая ассоциативность
  • звукоцветовая картина мира
  • рекламный текст
  • поликодовый текст
  • кросс-модальные соответствия
  • sound symbolism
  • phonosemantics
  • sound and colour associativity
  • sound and colour worldview
  • advertising text
  • multi-code text
  • cross-modal correlations

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)